Waarom zie je molshopen? Is het omdat het kouder wordt, of wordt het dan juist warmer?

Ik krijg tegenstrijdige dingen hierover te horen. De een zegt omdat het kouder wordt graven ze dieper en daardoor worden de molshopen hoger. En iemand anders zegt het wordt beter weer, dus de mollen komen naar boven. Ben werkelijk benieuwd wat het juiste antwoord is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

De nazomer en herfst zijn ongebruikelijk droog geweest.
Het voedsel voor mollen zijn vooral wormen.
Maar wormen kunnen niet tegen droogte en gaan daarom dieper de grond in.
Dan moeten de mollen ook dieper graven en hebben ze meer grond over die ze naar buiten werken, dus meer molshopen.
Tegen de winter gaan wormen ook dieper de grond in, maar daar is het nu nog te vroeg voor.
De ondergrond is ondanks de regen die al gevallen is, nog steeds te droog, dus houden we de molshopen nog wel even.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens

Andere antwoorden (2)

volgens mij de laatste ,want in de winter als het vriest kunnen ze niet graven en is de grond te hard.Dus voor de winter graven ze zich dieper de grond in voor hun winterslaap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mollen houden geen winterslaap en moeten altijd maar door eten anders gaan ze dood, ze hebben een hele snelle verbranding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb altijd begrepen dat een mol aan een winterslaap deed,ok ik neem het zomaar aan .hiihhi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mol moet 80 tot 100 wormen per dag eten, dat is ongeveer zijn eigen gewicht!!
Hij kan dus nooit een dagje gaan slapen dan is hij dood.
Heel veel mensen weten dit niet.
Dank voor je reactie
In de zomer graven ze een tunnel naar boven omdat dan het voedsel zich bevindt aan de opp.
In de winter kruipt hij naar beneden omdat de diersoorten, ""zijn voedsel"' weer ver onder de grond kruipen.

En als het weer beter wordt kruipt zijn ""voedsel" ook weer omhoog en de mol dus ook.

Dus de mol komt boven en heb je weer molshopen.