Last van loslaten vellen op de handen, wat kan dit zijn (zie uitleg)

Ik heb eens in de zoveel tijd last van het probleem dat de vellen op mijn handen (vingers) loslaten. Hierdoor zijn met name mijn vingers vrij snel geïrriteerd wat zorgt voor erg rode vingertoppen en irritatie aan de vingers.

Zoals ik al eerder zei, ik heb dit alleen in bepaalde periodes. Welke weet ik niet precies. Weet iemand misschien wat hier de oorzaak van kan zijn?

Een paar dingen waarmee ik in het dagelijks leven in aanraking mee kom maar het (denk ik) niet zijn:
• Hars (gebruik bij de handbal)
• Magnesium
• Handzeep (Kan dit probleem door een ander soort zeep komen?)

Alle ideeën van wat het zou kunnen zijn zou ik graag willen horen.

Alvast hartstikke bedankt!

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik ben al eens met dit probleem naar de huisarts geweest, van hem heb ik alleen zalf gekregen om mijn handen vet te houden. Maar toch komt het elke keer weer terug en gaat het vrijwel vanzelf weer weg. Ik vraag me dus af wat het echt is en vind een doktersbezoek een beetje onnodig (omdat het probleem dus vaak weer voor een flinke periode weg is).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
140.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg droge handen als ik te weinig drink.
Echter dit zijn geen losse vellen.
Toch wilde ik het even vermelden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, toch bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Winterhanden misschien.
Ik heb daar last van, meestal alleen als het koud en nat weer is, of als ik te veel met mijn handen in het water zit.
Mijn handen barsten dan bovenop open, elk huidschupje is dan rood omrant en geirriteerd, vaak tot bloedens toe, en is zwaar irritant, want het jeukt, maar doet ook pijn,en als je er aan krabt, dus nog meer pijn. Dat van jou klinkt wel iets anders, maar misschien een andere vorm van winterhanden ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij komen er wel eens losse felletjes als ik me afdroog na het douchen is bij jou het zelfde probleem (zo ja stuur bericht terug)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb er ook last van het is typies winterhanden want in de zomer heb ik er geen last van ik heb het zelfde als jou denk ik want als ik me afdroog komen er ook losse velletjes mee ik doe nu iedere ochtend nivea crème op en het irriteerd me nu niet meer

Het beste antwoord

Het klinkt als extreem droge handen (dat kan inderdaad een vorm van eczeem zijn), en alle dingen die je noemt (droog, kouder weer, magnesiumgebruik, gebruik van zeep) kunnen het bevorderen, waardoor inderdaad bij tijd en wijle de vellen van je handen komen. Pijnlijk en heel vervelend.

Je kunt beginnen met het vervangen van de handzeep door zeepvrije waslotion. Zeker geen ouderwetse blokzeep. Ook onder de douche : alleen zeepvrije waslotion gebruiken. (Mildeen van de Aldi bijvoorbeeld is prima, dus duur hoeft het niet te zijn).
Daarnaast kun je je handen dagelijks een paar keer insmeren met een goede voedende handcreme. Gewoon altijd zo'n tubetje bij je hebben, en af en toe even een kloddertje insmeren. Zeker nadat je magnesium hebt gebruikt.

Bij koud weer kun je je handen het best af en toe insmeren met wat vaseline of uierzalf (dat is wel wat vetter dan handcreme !) en in elk geval nu al, bij een graad of 10, handschoenen aan.

Mochten die drie dingen bij elkaar helemaal niks opleverne, dan kun je er het beste even mee naar de huisarts. Die heeft ook nog wel middeltjes waar je zelf niet zo 123 aan kunt komen. Dat het af en toe weg is betekent niet dat het geen chronische kwaal is en je er veel last van kan hebben, dus meer dan genoeg redenen hem er eens naar te laten kijken en zeker niet overdreven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je trouwens echt VEEL handbalt, zou het ook nog iets anders kunnen zijn :
Wie zijn handen veel gebruikt, beschadigd zijn huid, waardoor de huid nieuwe huidcellen aanmaakt. Dit resulteert meestal in een dikker wordden van de huid (eeltvorming) om deze beter te beschermen tegen het 'dagelijks geweld'. Wellicht dat dat proces op je handen niet helemaal naar behoren werkt (wat wederom door eczeem kan komen) waardoor je wel nieuwe huidcellen aanmaakt, maar geen eeltlaag opbouwt, zodat je dus voortdurend vervelt en ook gevoelige handpalmen en vinger houdt.

Je zou kunnen proberen (baat het niet, schaadt het niet) een poosje met vingerloze leren (sport)handschoentjes (zoals wielrenners wel hebben) te handballen. Wie weet helpt dat een beetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt, ik ga kijken of ik er wat aan kan doen! (iedereen ook bedankt voor de andere reactie's)

Andere antwoorden (10)

Ga ermee naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@minkukels het kan van alles zijn, schimmel, eczeem, allergie. daarom is bezoek huisarts raadzaam.
Ik ben geen arts maar ik zou het probleem toch zoeken bij het gebruik van hars en Magnesium.
Dit droogt je huid nl. vreselijk uit.
Ik neem ook aan dat je niet het hele jaar handbalt.
Komt het alleen voor in de periode dat het seizoen weer begonnen is,dan lijkt het mij niet zo moeilijk hieruit een conclusie te trekken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is dit een bepaalde vorm van exceem.
Een vriendin van me heeft het ook in bepaalde seizoenen en ik heb er momenteel ook last van.
Haal een tube Daktarin of Hydrocortison en smeer daar je handen 2x per dag dun mee in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zal waarschijnlijk gebeuren in de periode dat het koud wordt. Als je een gevoelige huid heb kan het ook daardoor komen. In ieder geval zorg dat je je handen goed verzorgt. Doe dit met speciale handcremé of peeling. Eet je veel fruit? Het kan ook wellicht komen doordat je weinig vitamine hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook een schimmel zijn, die is dan goed te behandelen met anti-schimmelzalf. Een soort zwemmereczeem, maar dan aan je handen. Mijn moeder heeft er ook tijden lang last van gehad.

Als je huisarts niet verder komt dan een vettig zalfje, zou ik eens een doorverwijzing vragen naar de dermatoloog, en als je dat overdreven vind, kun je ook een 'over the counter'-schimmelzalfje halen en kijken of het probleem daarmee verbetert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier ook al jaren met regelmaat last van. Bij mij begint het met kleine plekjes waar vocht achter zit en die jeuken. Ik heb wel eens gelezen dat het te maken kan hebben met vitaminegebrek, maar of dit waar is dat weet ik niet. Ik heb soms zelf het gevoel dat het ook wel met warme en vochtige omgevingen te maken heeft.

Pas op trouwens welke zalfjes je gebruikt. Hormoonzalven bijvoorbeeld maken de huid steeds dunner waardoor dit op den duur averechts kan gaan werken.

Je handen steeds goed blijven wassen met een desinfecterende zeep, en vooral goed afdrogen kan het probleem soms verminderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou kunnen dat het een schimmelinfectie is.. Heb het ook ooits is gehad dat me vel zowel op vingers als binnenkant van me hand losliet.. Trok het er zo van af!! Toen antibiotica gehad.. En nooit meer last van gehad..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weleens gedacht aan een schimmelinfectie? deze zit bij iedereen op de huid en kan bij minder weerstand (gezondheid) of minder lokale weerstand (droge huid) ineens opleven.

vaak laten hier ook velletjes los en wordt de huid rood en geirriteerd.

schimmelinfecties vallen ook onder de noemer eczeem, maar de behandeling is heel anders.

meer info via de link hierover
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,
Ik heb dit óók áltijd. Super irritant! Ik heb hier wat tips voor je!
1. Koop zeep waar zoveel mogelijke natuurlijke producten in zitten.
2. Ga niet te vaak douchen, alleen als het nodig is.
3. Was je hamden niet met heel echt heel water.
4. Probeer je handen in te smeren met zonnebrand crème.
5. Zorg dat je handen noet uitdrogen.
Ik hoop dat dit help voor je.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn huisarts gaf aan dat het waarschijnlijk een reactie was op een iritatie van de voeten, waar ik ook wel wat geiriteerde plekjes had (voetschimmel).
Poederen met Dactarin houdt het bij mijn voeten onder controle, en heb sindsdien geen last meer van vervellende handen.
Ik hoop dat meer mensen hier baat bij hebben.
Groet, Martin