komt het voor dat de ene diersoort paart met een andere? bijv. een koe met een varken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Ja, met zoogdieren komt het zelden voor behalve in gevangenschap. Bij voorntjes (karperachtigen) zie je regelmatig hybriden (kolblei/rietvoorn, winde/roofblei) en naar het schijnt zijn deze exemplaren ook vruchtbaar. Het is vaak wel zo dat ze niet een duidelijke paringstrategie hebben, (juiste paaiplek, seizoen, gedrag).

Er is erg mooi onderzoek over gedaan mij agapornis (parkietachtige vogeltjes) soorten, waarvan de kruisingen niet meer weten of ze nestmateriaal in hun snavel moeten meenemen of het tussen hun veren moeten stoppen. In de natuur zijn het dus meestal niet erg geslaagde combinaties en effectief onvruchtbaar.

De meeste paringen tussen niet verwante zoogdieren (niet in hetzelfde geslacht) leveren geen nakomelingen op en paringen binnen hetzelfde geslacht meestal geen vruchtbare nakomelingen. Hierop is de soortdefinitie van Mayr gebaseerd, maar deze definitie is in het geval van voorntjes en cichliden niet erg bruikbaar. In een aquarium zullen victoriacichliden met elkaar gaan paren en de nakomelingen zijn ook weer vruchtbaar, toch is/was er sprake van verschillende soorten.

Insecten en spinnen kunnen vaak niet met elkaar paren doordat de geslachtsorganen niet in elkaar passen. Hier zijn de soorten dus fysiek niet in staat met elkaar te paren. De specialisten prepareren altijd de geslachtsorganen uit omdat juist hier het onderscheid het grootst en duidelijkst is tussen twee gelijkende soorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een paard wel met een ezel. Dan krijg je de zogenaamde muilezel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat gebeurd kijk maar naar een koe en een zeehond dat is toen ook een zeekoe geworden :)

Nee gekheid, volgens mij twee totaal verschillende dieren gebeurd niet vrijwillig, alleen via de wetenschap als ik mij niet vergis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een diersoort is gedefinieerd dat 2 dieren van dezelfde soort vruchtbare nakomelingen kan krijgen. Dus twee verschillende diersoorten zullen nooit (onder natuurlijke omstandigheden) met dieren van een andere soort paren. Ze krijgen dan ook of geen nakomelingen, of onvruchtbare nakomelingen (ezel en paard bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leeuw + tijger = lijger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paard en een ezel behoren tot het zelfde soort en familie dat geld ook voor de tijger en een leeuw ook. Ze zorgen voor vruchtbare nakomelingen. En ja het komt inderdaad voor dat een kat een hond dekt, een aap een kikker. Enz. Alles komt voor. Dit gedrag komt voort uit sexuele frustratie, impulsive sexuele opwindingen etc. Dus ja het is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo, ik sta perplex!!!
Dit antwoord had ik niet verwacht, heb je er zelf ook ervaring mee??? dit klinkt wel heel overtuigend