Is het bekend of een groep katten op een volkstuincomplex zichzelf reguleert? En hoeveel er per km2 dan zullen zijn?

Op vrijwel elk complex heb je een groep katten: van tuinders, aanlopers, gedumpt. Mijn stelling is: als je die weg zou halen, komen er vanzelf weer nieuwe. Is dat ook zo? En is er een gemiddelde per km2?

Ik hen liever katten die men kent en waar sommige mensen zich over ontfermen, ook kwa ontwormen-vlooien etc dan telkens nieuwe katten, die schuw blijven en parasieten hebben, ongecastreerd zijn etc. Volgens mij heb je dan pas een probleem!

Ik zoek argumenten, cijfers om dit te onderbouwen. En misschien zit ik wel fout, kan ook nog. Zijn hier gegevens over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

gezien er nu een populatie katten aanwezig is, is deze plek aantrekkelijk om te verblijven.
na een vangactie zullen er dus ongetwijfeld weer nieuwe katten toestromen.
de hoeveelheid is afhankelijk van het voedselaanbod.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Rieneke, het voedselaanbod is groot: muizen, jonge konijnen, ratten, vogels. En soms mensen. Mijn eigen kat, aangelijnd, (ivm regels, anders mocht ie los) ontsnapt wel eens en komt dan meestal met een muis thuis. Soms liggen er 2. En de meeste eet ie op, dus misschien nog meer. Dus met deze houding kunnen er steeds meer komen? Het is niet zo dat de katten zelf ervoor zorgen dat de kolonie niet te groot wordt? Het is niet een echte kolonie, omdat elke kat "geadopteerd"is door mensen die er s winters ook heel vaak zijn. Alleen mijn kat heeft een maat, uit het dorp, zie andere posting. Deze gaat s winters weer naar huis, begrijpt dat zijn vriend er dan niet is.
Rieneke1
12 jaar geleden
de katten die er nu zijn, zullen in veel gevallen nieuwkomers verjagen, hoewel er best wat aanwas kan zijn van aanlopertjes die wel geaccepteerd worden.
je weet nu zo'n beetje wat je hebt. vang deze katten weg, en binnen de kortste keren zit er een nieuwe populatie.
als deze katten het goed hebben op het complex, dan zou ik het bijvoeren beperken tot hartje winter, en incidentele katten die zwak, ziek of misselijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is nu dat de katten t al gewend zijn en de adoptie ouders ook. Ze zorgen ook voor de gezondheid, dus t voelt dubbel. Voor nieuwe aanlopers zou t wel kunnen, jouw tips. Je zegt: vang ze weg en er komen nieuwe. Dat denk ik ook, maar is dat ergens te vinden, heb jij er ervaring mee, kortom, hoe overtuig ik anderen daarvan? Wie weet weet jij wat. In ieder geval bedankt tot nu toe:-)
Rieneke1
12 jaar geleden
bel met deze vraag de landelijke dierenbescherming eens.
hun beleid is vangen, castreren, en weer uitzetten.
mogelijk weten zij onderzoeken te vinden waar je de anderen mee om de oren kan slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij het duidelijkst, ook vanwege tips in de reacties. Verder nog reactie op witte mus en theo:
Ik begrijp je stelling. Zonder ingrijpen zou het zo kunnen gaan. Echter: paren levert geen kermende stervende kittens op, want.........alle katten zijn immers geholpen. Dat probleem is er niet.
Verder zullen nou net boerenzwaluwen niet direct uitgemoord woorden, als we die al hadden, ivm hun onbereikbaarheid. En: 87% van wat katten eten is muizen! 13 % overigen (konijnen, mollen en idd vogels) Ik ben zelf ook vogelliefhebber, heb 1,5 kat op mijn tuin en vind slechts 1 a 2 keer veertjes, bijv als een vogel de serre ingevlogen is. De rekensom gaat niet opp.
Verder denk ik dat het goed is dat katten die bij niemand horen, ook niet door adoptie, naar t asiel gaan. Misschien komt er ook communicatie met het dorp: zij hangen hier foto's van vermiste katten op en wij in de buurtkrant vertellen over aanlopers.
Verder moeten we iets verzinnen, afspreken waardoor er geen nieuwe katten bijkomen. Het complex bestaat 11 jaar en zo lang gaat t al goed. In t eerste jaar regelmatig vreemde aanlopers, maar deze verdwenen na een aantal "eigen "katten. Nu weer zorgen dat het niet toeneemt. De vogels nemen wel toe, zowel in soort als in aantal en dat willen we zo houden.
Iedereen bedankt met voor het meedenken, ook de kritische geesten.

Andere antwoorden (2)

Hier zijn geen cijfers overbekend daar het onmogelijk is om daar een duidelijk beeld op te krijgen.

Op een plek waar katten min of meer aangehaald worden om naar toe te komen door een aanbod van voedsel, vaak verstrekt door mensen, kan de populatie behoorlijk hoog zijn terwijl andere gebieden er maar een koppel op de 3 vierkante kilometer leven.

Beide toestanden moeten we niet willen hebben.

De huiskat is een exoot in de Nederlandse natuur en hoort daar niet thuis, net zoals de bisamrat, de schildpad en veel van deze zogenaamde huisdieren.

Neem daarbij dat een kat een overbrenger kan zijn van ziektes en dienen we als mens toch is wat voorzichtiger om te gaan met de natuur en dit soort (mis)standen een halt toe roepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha Theodbn, je weerstand is duidelijk;-) Mijn insteek is niet een groot paradijs voor de katten te maken. Mijn eigen kat is sinds kitten aangelijnd, gaat mee wandelen, of met de kruiwagen mee, aangelijnd nog steeds, naar "t landje". Hij vangt muizen, geen vogels.
Met de ziektes heb je een punt. De bekende katten worden allemaal verzorgd en zijn geholpen, ook daarin en zijn er vrij van. Mijn punt is dan ook: beter een aantal bekende en verzorgde katten dan deze wegsturen (afgezien van emoties ontfermers) waardoor onbekende katten hun plek innemen, onverzorgd en ongeholpen. Dan heb je pas een probleem!!! Ik zoek cijfers die dit aantonen. Hoe kom jij aan 2 katten per 3 km2? Heb je nog meer cijfers toevallig?
groet Cyp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al eerder aangaf zijn er geen cijfers van. Het enigste wat er ooit bekend is geworden is dat een kat, tijdens de laatste uitbraak van varkenspest, vermoedelijk de ziekte heeft overgebracht op dieren anderhalve kilometer verderop. Als men op het complex het voeren van de beesten stopt zal ook het aantal afnemen en zal het probleem al wat beheersbaarder worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie t niet als probleem, anderen wel. T zijn er 10, allen "geholpen" en geadopteerd. Helaas houdt niet iedereen ze op hun eigen tuin, waardoor anderen zich eraan ergeren. Met oa jouw redenen, waar ik ook begrip voor heb.
En t moeten er zeker niet meer worden, dus t is goed dat erover gepraat wordt, maar rucksichtloos wegvangen is weer t andere uiterste. Bedankt voor t meedenken
Een groep dieren zal de grootte altijd afstemmen op het voedsel aanbod. Een groep katten dus ook.

"Zichzelf reguleren" is echter een wat erg klinische term voor wat er daadwerkelijk gebeurd;
de katten zullen paren, de vrouwtjes zullen zwanger zijn en uitgemergeld raken omdat ze zwakker is dan de (niet zwangere) katers, overleven de vrouwtjes het dan zullen de kittens van honger omkomen.
Dat is het lot van de dieren die er teveel zijn.
Dat is wat "zelf reguleren" in het echt inhoud.

Iets soortgelijks dus als hongersnoden bij mensen.
Ik denk niet dat dat is wat je in je directe omgeving wilt zien gebeuren.

Maar; Ja dus. Een groep katten zal zich zelf reguleren qua aantal. Afhankelijk van het voedselaanbod. Vogels, muizen, mollen, alles zal als voedsel moeten dienen voor de katten.

Beter nieuws heb ik niet voor je. Sorry.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het aantal per vierkante kilometer is (dus) afhankelijk van het voedselaanbod.
Leeft er een kolonie boerenzwaluwen, dan zullen er meer katten in leven kunnen blijven door het eten van de zwaluwen en hun jongen.
Zijn er mensen die dagelijks een blikje kattenvoer neer zetten, dan ook (meer katten in leven).
Geeft niemand iets, en zijn alle prooidieren al op, dan zal er ook geen kat meer kunnen leven op die vierkante kilometer.

Je kunt het zelf uitrekenen aan de hand van wat jouw kat dagelijks eet. 1 blikje ter grootte van een merel is 1 dag eten bij weinig activiteit.
Zijn er veel vechtpartijen, territorium gevechten, dan is er wat meer dan 1 klein blikje per kat nodig.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je dat dan uitgerekend hebt, ga je naar het betreffende volkstuinencomplex en tel je de daar aanwezige vogels, muizen, mollen, et cetera.
Omrekenen naar het gewicht van een blikje kattenvoer en je weet hoeveel kattenvoer er momenteel rondloopt en vliegt in de volkstuinen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Dan weet je dus hoe lang 1 kat het daar uit zou houden. Aantal "blikjes" = aantal dagen kat.
Je weet ook hoe groot het volkstuinencomplex is.
Dat reken je om naar vierkante kilometers.

En zo kom je er achter hoeveel dagen 1 kat kan leven op de x vierkante kilometer van jouw volkstuinencomplex.

Toegevoegd na 13 minuten:
Landen daar trekvogels dan neemt het aantal dagen toe, en/of het aantal katten dat er kan leven.
Begint het broedseizoen dan neemt het aantal dagen dat er leven door katten mogelijk is ook weer toe. Of het aantal katten. Bijvoorbeeld door jongen.

et cetera.

(En ja, ik ben cynisch nu.)

Toegevoegd na 16 minuten:
Zie reacties ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laatste toevoeging:
Al naar gelang er meer katten duidelijk in de ellende terecht komen, op het bewuste volkstuinen complex, zullen er meer mensen zich hun lot gaan aantrekken en blikjes voer mee gaan nemen. Waardoor het zelf regulerende effect teniet zal worden gedaan. Kortom:
De stelling die jij probeert te onderbouwen is naar mijn mening op geen enkele manier haalbaar. Niet in Nederland. Misschien wel in een land waar mensen desnoods zelf katten eten.
(Zonder gekheid deze keer.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+