Waar zitten/wonen fruitvliegjes als je fruit niet aan het rotten is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
30.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie, ik hbe hier ook een zwerm rondvliegen zonder dat er fruit is. ze komen ook op planten af volgens mij die rotten/schimmel hebben

Het beste antwoord

Zo zie je ze niet en zo barst het ervan: fruitvliegjes. Waar komen ze toch vandaan?

Fruitvliegjes komen af op overrijp fruit, alcohol en schimmels van vochtige planten en
bloemen. Als ze eenmaal de kans zien om in huis binnen te dringen, heb je zo een hele
bende van deze kleine beestjes binnen.

De vliegjes komen vaak ook met de bron mee in huis. Soms bevat een stukje fruit al
larven van de vliegjes. De beestjes zijn niet alleen dol op fruit, er zijn namelijk meerdere
soorten fruitvliegjes, maar ook op gistend materiaal als bier. Zelfs azijn trekt fruitvliegjes
aan.

Als ze eenmaal in huis zijn, moet je zorgen dat je de bron wegneemt. Dus lege flesjes
bier en limonade opruimen, of de fruitschaal van het overrijpe fruit ontdoen. Spuiten
helpt niet tegen de vliegjes. Er is wel een lokvalletje ontworpen. Daarin zit een stofje
waar ze dol op zijn en waar ze op af komen. Dat werkt net als een mierenlokdoos. In de
tussentijd moet de bron waar ze eerst op af zijn gekomen wel verdwenen zijn. Als die
bron eenmaal weg is, hebben ze geen voeding en komen er geen nieuwe fruitvliegjes
meer bij.

Fruitvliegjes leven maar ongeveer veertien dagen. Ze planten zich in die tijd wel snel
voort. Een vrouwtjesvliegje is in staat om tijdens haar leven honderden nieuwe vliegjes
op de wereld te zetten. Omdat ze erg klein zijn, eten ze niet zoveel. Een klein stukje
appel dat achter de koelkast is gevallen, kan ze al een tijd in leven houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze leven buiten, komen naar binnen op het fruit af, leggen daar hun eitjes in en dan… die nare zwerm kleine vliegjes rond de fruitschaal. Wat doe je eraan?

In de eerste plaats kun je natuurlijk het beste proberen te voorkomen dat fruitvliegjes binnenkomen. Zorg er dus voor dat er voor de fruitvlieg niks lekkers te vinden is: laat (over)rijp fruit niet liggen, maar eet het op of gooi het desnoods weg, verwissel regelmatig de vuilniszak en houd ook de vuilnisbak zelf schoon, zorg ervoor dat er bijvoorbeeld geen melkresten in de afwasbak blijven liggen, ruim de vieze vaat en je aanrecht altijd op en laat ook geen glazen met limonade-, wijn- of bierrestjes staan. Kortom: zorg ervoor dat je huis schoon is.
fremar
12 jaar geleden
Fruitvliegjes staan bekend om hun korte levenscyclus en snelle voortplanting. Ze zijn klein en eten niet zoveel, dus een klein stukje appel dat achter de koelkast is gevallen kan ze al een tijd in leven houden. De officiële naam van de meest voorkomende fruitvlieg is drosophila menalogaster. In Nederland komen ongeveer 25 verschillende soorten voor en wereldwijd zijn dit er wel 2000.
Het is niet zo, zoals velen denken, dat er al eitjes van de vliegjes op het fruit zitten. Fruitvliegen komen van buiten naar binnen toe, zodra ze iets naar gading ruiken. Ze zijn dol op de geur van alcohol en azijn, en ze komen af op rottende en gistende producten zoals overrijp fruit. Hier legt het wijfje dan zo'n 300 tot 900 eitjes in om ervoor te zorgen dat de larven genoeg voedsel hebben. Deze eitjes komen na een dag uit. Het hele proces van eitje tot vliegje duurt gemiddeld 14 dagen. Zo kan 1 overrijpe banaan een ware fruitvliegenplaag veroorzaken.
Amadea