Als een man vreemd gaat bij de vrouw van zijn identieke tweelingbroer, kan men de vader dan achterhalen als de vrouw zwanger is ?

Is het te merken aan het dna of niet ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet te merken.
DNA is in zo verre uniek dat de kans dat iemand anders precies dat zelfde DNA heeft minimaal is, maar er is één uitzondering : identieke tweelingen.

Eeneiige tweelingen beginnen hun leven als één eicel die door één zaadcel is bevrucht, en dus maar één set genen heeft. Na deling van de vrucht, hebben beide kinderen exact maar dan ook exact hetzelfde DNA.

Als een eeneiige tweeling trouwt met een andere eeneiige tweeling, zijn hun beider kinderen - die juridisch gezien neven en nichten zijn - genetisch zelfs 100 % broertjes en zusjes.

Toegevoegd na 4 minuten:
De reden dat eeneiige tweelingen niet 100 % identiek zijn, heeft overigens niets te maken met het DNA, maar met andere factoren die van invloed zijn op de groei en ontwikkeling, zoals voeding en omgeving, doorgemaakte ziektes en dergelijke.

In extreem zeldzame gevallen komt het (bij chromosoomafwijkingen) zelfs wel eens voor dat ze van verschillend geslacht kunnen zijn (!) maar zelfs dan is hun DNA verder identiek. (Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Eeneiige_tweeling).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus,als deze man op dezelfde of een ander dag zijn eigen vrouw (gesteld, dat ie die heeft) bezwangerd zijn ook beide baby's identiek? Speelt het DNA van de vrouw dan geen rol?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ook de MOEDERS identieke tweelingen zijn zei ik in mijn voorbeeld;-) Als het gewone 'losse', niet verwante moeders betreft, zijn de kinderen van twee eeneiige vaders half-broers/zusjes. Net als wanneer één der vaders beide vrouwen van een kind zou hebben voorzien. De baby's van twee eeneiige tweelingen zijn trouwens gewone broers en zusjes ; niet ook eeneiige tweelingen, want het gaat in dit voorbeeld wel om twee verschillende zwangerschappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even voor de goede orde een hele uitgebreide uitleg. Maar volgens mij klopt er iets niet aan, namelijk het volgende stukje: In extreem zeldzame gevallen komt het (bij chromosoomafwijkingen) zelfs wel eens voor dat ze van verschillend geslacht kunnen zijn (!) maar zelfs dan is hun DNA verder identiek. (Zie Een vrouw heeft XX een man XY, dus dan kunnen ze toch geen identiek DNA hebben. Dat is volgens mij de enige uitzondering op de regel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaar de link ; Meestal is dit het gevolg van de oneven splitsing van een zygote met het syndroom van Klinefelter (XXY). Dit resulteert in tweelingen waarvan een van de individuen een man is met een X- en een Y-chromosoom en de ander een vrouw met maar één X-chromosoom (XO) en dus lijdt aan het syndroom van Turner.
Niet echt een gezonde doorsnee-tweeling dus. Als genetica één van je expertises is, zul je ongetwijfeld weten dat er meer ' smaken' zijn dan XX en XY, en wel eens van triploidy, .aneuploidie , structurele chromosoomafwijkingen zoals Cri-du-chat syndroom , Turner syndroom, Triple X syndroom , het al genoemde Klinefelter's syndroom alsook het XYY syndroom , XX-mannen en het Fragiele X-syndroom gehoord hebben.
Daar krijg je dus soms interessante combi´s van. Ben je ECHT biodocent met al die expertises of zit je ons gewoon te naaien ? ps - ik ben gewoon een geïnteresseerde leek op dit gebied).

Andere antwoorden (1)

Als de tweeling eeneiig is dan is het DNA van de tweelingbroers identiek en is het niet mogelijk te achterhalen wie nu de vader is van de twee heren die de eeneiig tweeling vormen.