Kan je door het toedienen van Telomeren (bijna) onsterfelijk worden?

en kan het zijn dat de lengte in de loop van de tijd (vanaf dat de mens bestaat) is verandert door mutatie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

telomeren toedienen kan niet.

Het is wel sinds kort gelukt om via manipulatie het enzym telomerase reverse transcriptase (TERT) te activeren. Daardoor wordt meer telomerase aangemaakt in een cel, en daardoor worden de telomeren (de uiteinden van chromosomen die dienen als "haakpuntjes" bij de celdeling, en daardoor steeds korter worden), weer langer.

Echter, het is alleen gebleken dat door deze methode ratten weer ouder konden worden, bij wie in eerste instantie de telomeren kunstmatig waren ingekort.

Het is NIET mogelijk gebleken om de telomeren nog langer te maken, en zo de ratten nog langer te laten leven.

Conclusie: (en die ligt eigenlijk voor de hand) de systemen waardoor we verouderen zijn veel complexer en veelzijdiger dan alleen dat van de telomeren.

Het is zelfs zo dat het verlengen van telomeren de risico's op onbeheersbare oneindige celdeling bevorderd, en daardoor kanker kan veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet er kennelijk veel van, en dus heb ik zeg maar en subvraag:
Wat is dat dan precies, een telomeer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Telomeer zit aan het uiteinde van een chromosoom, en zorgt ervoor dat cellen kunnen delen. Echter na elke deling wordt de telomeer wat korter tot hij niet meer kan delen. @j0ve goed antwoord, daarvoor bedankt!