Als een mens in het water zou leven. Hoe groot zouden de kieuwen dan zijn ? en waar zouden ze zitten ?.

Je ziet wel films waar 3 flapjes in de nek voldoende is. (de anatomie van de mens op de schep)

Toegevoegd na 11 minuten:
Sorry.. ik ben OOK vergeten.. duhhh..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (5)

Dan is het geen mens meer, het is dan een vis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn zoogdieren, net als dolfijnen, walvissen, zeehonden, zeeleeuwen, walrussen enz. Als we in het water zouden leven, moesten we net als deze dieren af en toe naar de oppervlakte om adem te halen. Misschien zouden we na eeuwenlange aanpassing ook leren onze neusgaten dicht te knijpen als we weer onderduiken, en misschien zou onze neus gaan verplaatsen naar ons voorhoofd, en misschien zouden we zwemhuid tussen onze vingers krijgen en zouden onze teennagels aan elkaar groeien. Maar ik denk niet, dat we ooit kieuwen zouden krijgen.
De beharing van ons lichaam (de groeirichting ervan) wijst er trouwens op, dat we in een ver verleden een diersoort waren die veel in het water leefde - het is ahw. gestroomlijnd om door het water te glijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal je verbazen, maar volgens de serieuze wetenschapster Elaine Morgan zijn onze voorouderen apen die in het water leefden... ! Onder een video waarin ze deze stelling met verve verdedigd. Hoofdargument: wij hebben weinig haren, net als andere in het water levende zoogdieren. Van kieuwen is echter geen sprake, maar de afmetingen daarvan zouden waarschijnlijk net zo groot moeten zijn als die van zoogdieren van vergelijkbare grootte: dolfijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich zouden we geen keiwen krijgen. Je ziet het bij alle zoogdieren die zich weer naar het water hebben verplaatst: Ze leren lang hun adem in te houden, eventueel via een verandering in de zuurstofhuishouding (Zoals bij potvissen).

Otters kunnen 7 tot 8 uur achter elkaar zwemmen, en blijven per duik 30-60 seconden onder. Dolfijnen 15 minuten lang onder blijven. Een potvis wel 90 minuten onder water blijven.

Haaien zijn bij mijn weten de enige zoogdieren die kiewen hebben, en die kunnen continue onder blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Achter de oren kijk maar naar waterworld.