Hoelang duurt het voor het gif van een wespensteek uit je lichaam is.?

Ben afgelopen week binnen 2 dagen 2x door een wesp gestoken,een maal in de hals en onder de oksel.
ben er niet alergisch voor,maar je krijgt toch gif in je lichaam.voelde me een week niet echt fit maar moe.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
67.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik greeg een heel klein prikje dat enkeld jeukte heefd een week aan gehouden er waren veel wespen ik denk weet je wat ik leg een mooitje appel daar zaten er wel 20 op en ze aten het op tot de schil dus nou doe ik steeds een schijfje apel op de waranda leuning
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
op de steekplaats beetje nat gemaakt suiker op doen en dit laten drogen en de angel komt er van zelf uit. de clou is iets wat opdroogd vraagt energie en trekt een beetje vocht uit de huid en gelijk komt daardoor de angel mee mvg theo

Het beste antwoord

Normaal gesproken heb je een paar dagen last van een wespen steek maar alleen op de plek van de steek zelf. Een flinke bult met een stekende pijn die vanzelf weggaat. Zelfs meerdere steken zouden weinig effect moeten hebben op een mens anders dan een pijnlijke bult.
Als je andere effecten voelt duid dat meestal op een vorm van overgevoeligheid en kan je beter met je huisarts gaan praten.
Overgevoeligheid voor wespensteken is tegenwoordig overigens te behandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat dat per persoon verschilt. Het zal ermee te maken hebben hoe fit je bent en hoe snel je lichaam het gif kan afbreken. Als je echt last ervan hebt, misschien toch even naar de dokter gaan. Het kan namelijk zijn dat je voorheen niet allergisch was, maar nu wel.
Ik heb het gehad met een muggenbult die uiteindelijk over heel mijn bovenarm uitspreidde. Beetje anti-allergie-spul en het was binnen twee dagen weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is van belang om de angel zo snel mogelijk, na de steek, uit de huid te verwijderen. De gifblaas kan namelijk na de steek nog wel tot een minuut gif loslaten in de huid. Dit tot gevolg dat er meer en een langere irritatie optreedt.
Probeer de angel te verwijderen met een pasje of met de nagels. Pas hierbij op dat je niet op de gifblaas in de angel knijpt. Dan wordt alsnog het gif uit de angel in de huid geknepen. Het verwijderen van de angel doe je tegen de steekrichting in.
Het gif wat terecht is gekomen in de huid kunt je het beste en snelste verwijderen middels een vacuumpompje. Deze zuigt het gif uit de huid.
Mocht er na 48 uur nog pijn bij de steekplaats aanwezig zijn dan is het zeer verstandig om contact op te nemen met de huisarts

het gif wordt door het lichaam (afhankelijk van de steek) na enkele uren uit het lichaam verwijderd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
matilde, wespen laten geen angels achter en kunnen daardoor wel 10 keer steken, waar jij het over hebt zijn bijen steken, daar blijft de angel wel van in de huid achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Eddijst: Mijn zoontje is een paar weken geleden gestoken door een wesp. Het was een heel rare situatie. De wesp zat op zijn hoofd en ik zei dat hij met zijn hoofd moest schudden. In plaats daarvan slaat hij precies met zijn hand op de plek waar de wesp zit en die steekt hem tussen zijn vingers in zijn hand. De angel zat er nog in, de wesp moet toch dood zijn geweest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eddijst je hebt gelijk
geen angel die achterblijft