Wat voor vogel is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me de zijwaartse grasploeger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken wel veel vogels maar dit is toch niet echt goed te herkennen. Ook jammer dat je die foto niet even gekanteld hebt om het iets makkelijker te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vogel ? :
http://www.goeievraag.nl/vraag/soort-vogel.200237
Cryofiel
12 jaar geleden
Vage vogel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoofdpijn voor mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je ziet, het kan een specht, fazant, vanalles zijn, zelfs een kleine kippen soort als je het mij vraagt. Je gaat er niet uit komen met deze foto ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de opwaartse grasklever. deze voelt zich enorm op zijn gemaakt als ie op gras kan kleven en de zwaartekracht kan trotseren. het kost echter wel moeite wat ook wel te zien is aan zijn rooie kop. overigens is het de meest vage vogelsoort in ons land, en word daarom niet vaak gesignaleerd. hij leeft solitair en word dan ook niet vaak in grote getale op het kiekje gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is anders klein genoeg (althans hier ) om in grote getale op een kiekje te passen. Of zal het een kiekjesdief zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Savant. Idiot-Savant, dan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden. Tja, dit was 'volledig' ingezoomd op iPhone en dichterbij komen lukte niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle iPhones de wereld uit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee dat is grappig trouwens: op m'n iphone staat de foto wel goed om. Ik snapte de opmerking over het omdraaien ook al niet :S Toch nog maar even houden die iphone :)

Het beste antwoord

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is dit een groene specht, de foto is niet heel erg duidelijk.

kijk bij de bron voor meer informatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
De groene specht is dankzij het groene verenkleed en de zwart met rode kop een opvallende vogel die met name leeft in bosachtige gebieden met veel open plekken. Het mannetje onderscheidt zich van het vrouwtje door de aanwezigheid van een rode snorstreep.

Het voedsel bestaat uit mieren, andere insecten en bessen. De mieren vormen het belangrijkste voedsel en worden door de groene specht op de grond gevangen, waarbij de vogel met krachtige sprongen rondhipt.

Het nest bouwt de groene specht in een zelf uitgehakte holte in een oude boom. In tegenstelling tot veel andere spechten roffelt de groene specht nauwelijks op bomen. De roep van de groene specht is een luid lachend kluu kluu kluu, waarmee de vogel zijn territorium afbakent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, mijn eerste gedachte is ook dat het een groene specht is. :) met de rode kopje en groen lichaampje lijkt het mij wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje voor de bevestiging ;)

Andere antwoorden (6)

Kan het een fazant zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan niet anders dan dat dit een groene specht is. Er zijn in ons land geen andere vogels die hier op lijken behalve de in ons land zeer zeldzame grijskop specht. Maar deze heeft zoals de naam al zegt voornamelijk een grijze kop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is zeker die groene houthakker :)
(concurrentie van je?) +1
dat is duidelijk de neef van woody (had zijn eigen tekenfilm)

zoals er al is gezegd, het is de groene specht zoals je kan zien op het plaatje.

hier zijn signalement, en zijn pasfoto

De groene specht heeft naast grijsgroene rug en vleugels een rode pet (mannetje en vrouwtje). Het mannetje heeft bovendien rode wangstrepen en een helder gele stuit. Hij roffelt niet vaak en niet hard, maar zijn luide, lachende roep laat hij vaak horen. Hij heeft zoals de meeste spechten een govende vlucht.

Deze specht zoekt zijn voedsel - voornamelijk mieren - doorgaans op de grond. Bij gevaar vlucht hij wel een boom in, waarin hij ook zijn nesthol maakt. Ook voor een specht heeft deze soort een erg lange tong met een kleverig uiteinde. Deze gebruikt hij net als een miereneter om mieren en hun larven uit hun nest op te likken.

In Nederland zijn naar schatting zo'n 5000 broedparen, waarmee hun aantal sinds de jaren 70 is afgenomen.

Wetensch. naam Picus viridis
Engelse naam green woodpecker
Verspreiding Europa, West- en Midden-Azië, Noord-Afrika
Voedsel vooral mieren
Lengte 31 - 33 cm, spanwijdte 40 - 42 cm
Gewicht 160 - 250 gram
Status plaatselijk algemeen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook een rosella zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het deze vogel,zie foto:

Maar ik denk eerder dat het een fazant is.
Want voor een specht is de bek veel te kort en ook de kop staat te hoog voor een specht.
Deze heeft een rood gezicht en de kop hoog,dat heeft een fazant ook?
En een specht zul je als boom en bosbewoner dus ook nooit zo naast een weg op de grond vinden,een fazant als veldbewoner daarentegen weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Patrijs.
mp_patrijs.jpg