Welke soort vogel is dit?

Ik heb dit model pasgeboren Boeing (ik heb geen exacte meting kunnen doen deze bruine balkongast is wel een stuk groter dan een forse duif) op mijn balkon zitten en tot zo ver lijkt hij/zij niet van plan te vertrekken. Dit is de beste foto die ik er met mijn telefoon van heb weten te maken. De vogel heeft een ring maar die heb ik niet van dichtbij kunnen bekijken.

De vogel heeft geen zwemvliezen en een soort van kale wallen rond de ogen. De vogel lijkt me geen rover want hoewel de vogel het leuk schijnt te vinden om op een duif te gaan zitten (die daar overigens behoorlijk bang van lijkt te worden) heeft hij/zij geen enkele poging gedaan om die op te eten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Cryofiel
12 jaar geleden
Dit is het kind van een duif die is vreemdgegaan met een gier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk gezegd: die gedachte is in me opgekomen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je hem als gevonden opgeven bij de dierenbescherming en het vermiste dieren register, want hij lijkt wel erg tam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heey,
je had beter de naam RoepiPoepie kunnen kiezen;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat deze letterlijk boven op de rug van een andere duif om zich heen zat te kijken toen ik hem voor het eerst ontdekte.

Het beste antwoord

Volgens mij is het een buitenlandse duivensoort genaamd: bagadet. Mijn buurman had zo'n duif en die leek heel veel op de vogel van de foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ! Volgens mij heb je gelijk.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik denk het ook, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En persoonlijk ken ik plaatsen in Maasmechelen waar zij nestelen,hoeft dus niet zo vreemd te zijn dat ze ook bij u in de buurt leven waar ze alle dagen mensen zien en daardoor dus niet bang voor mensen zijn.
En een buizerd maakt het zich idd liever gemakkelijk als hij dat kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk idd dat het een bagadet is. Ik ben er eens op gaan zoeken en ik heb een site gevonden met een plaatje dat verdacht veel lijkt. De vogel helemaal links onder in de onderstaande link ziet er uit als een tweeling van het exemplaar dat mijn balkon ingenomen heeft. Het zou dan een rode Steinheimer Bagadet zijn. http://www.raceduen.dk/galleri_vorte.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje wat een oerlelijk beest! Een Bagadet, ik had er nog nooit van gehoord.

Andere antwoorden (5)

Het is voor een normaal gezonde vogel niet normaal om zo maar op een bankon te gaan zitten.
Het gaat dus om een zieke vogel, of een jonge vogel.
Ik hou het op een jonge vogel die net uit zijn nest is gevlogen
Hij heeft een ring zeg je, dus is het voor de natuur een belangrijke vogel, een roofvogel, die ze al in het nest hebben geringd.
Nu alleen nog welke vogel?
Dit is heel lastig indien het een jonge vogel is, omdat veel jonge vogels nog niet op hun ouders lijken.
Ik zou gokken op een jonge sperwer.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij nader inzien is lijkt hij te groot voor een jonge sperwer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou; hij vliegt wel af en aan maar lijkt het gewoon veel te goed naar zijn zin te hebben op mijn balkon... met alle ellende van dien (de kak begint me de keel uit te hangen). Hij zit er nu al een paar weken. Voor een jonge of zieke vogel lijkt hij goed voor zichzelf te kunnen zorgen. En hoewel hij wel iedere keer wegvliegt wanneer ik de deur open lijkt hij niet genoeg onder de indruk om ergens anders te gaan poepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel bijzonder en heel ongebruikelijk!
Misschien een ontsnapte tamme vogel, dat zou alles kunnen verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat denk ik ook. Een tropisch, tam gevalletje.
Rieneke1
12 jaar geleden
ed, niet alleen belangrijke (zeldzame) vogels worden geringd hoor.
je kan het zo gek niet bedenken of ze worden wel geringd: eenden, spreeuwen, kokmeeuwen enz enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat deze nog Jong lijkt en te groot voor een sperwer en ook nog eens goed kan vliegen,ben ik van mening dat dit een jong buizerd is.
Het lijkt wel op een uitgehongerde houtduif. Verder kan ik geen enkele bruine vogel plaatsen,want voor een kiekendief is het wat te klein...al lijkt dit wel wat op "bidden " zoals (roof)vogelachtigen kunnen doen.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou een houtduif is het niet. Ik dacht eerst ook een jonge sperwer. Aangezien ik niet kan zien hoe de grootte verhouding is ten opzichte van je balkon (de railing) kan ik niet goed de grootte inschatten.

Een bagadet zou inderdaad kunnen, maar die hebben volgens mij meer wit in hun veren.

Ik hou het op een sperwer vooralsnog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dit inderdaad een Franse Bagadet ook wel wratduif genoemd en deze heeft ringen om de ogen. Misschien kun je hem lokken met wat voer en kijken op de ring wie de eigenaar is. Hij is vast ontsnapt en uitgeput.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hij lijkt er zeker op!
Als vogelaar zijnde is dit inderdaad duidelijk een duif (houding, postuur en silhouet). Van sierduiven weet ik niets maar als ik de diverse foto's van de voorgestelde Franse Bagadet bekijk, dan lijkt me dat inderdaad de vogel op de foto.

Sperwers hebben overigens niet zo'n lange hals als bij duiven en de melkchocoladebruine kleur die de vogel op de foto heeft, klopt ook niet met die van een sperwer (man, vrouw of juveniel).