Is er een handleiding voor...

Kent iemand een downloadbare handleiding voor het herkennen van:
1. Insecten
2. Bloemen / Planten
Als iemand een link zou kunnen sturen, erg bedankt!

Met vriendelijke groet,

Ferguszszs

Toegevoegd na 24 minuten:
De websites zijn er goed uit, maar ik heb tot nu toe gezocht naar rupsen en libellen, maar heb er geen gevonden :(
Is er trouwens ook een database met alle/bijna alle dieren, insecten en planten?
Dan zoek ik bijvoorbeeld naar rupsen, en dan krijg ik een lange lijst met verschillende soorten rupsen.

Mvg,

Ferguszszs

Toegevoegd na 49 minuten:
Geweldig zo'n snel en goed antwoord!
Erg bedankt hiervoor ;)

Toegevoegd na 59 minuten:
Ga over 2 minuten jouw antwoord als beste kiezen:P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan.

Het beste antwoord

Ja, dan ben je aan het determineren. Je hebt daar zoekkaarten voor (te koop bij Staatsbosbeheer: bezoekerscentra). Er zijn ook sites zoals de soortenbank.

Een erg leuke site is determineer.be een aarader! Hierop staan ook zoekkaarten online. Jij kunt beter starten met zoekkaarten, want om met determineersleutels te werken weet je meestal wel al ongeveer wat voor organisme het is.

Toegevoegd na 26 minuten:
Je uitbreiding op de vraag is niet duidelijk. Op de door mij genoemde soortenbank staan ontzettend veel soorten.

Je hebt vaak wel een database met libellen bijvoorbeeld, maar niet één database van alle organismen. Dat is niet te doen.

Er zijn zoveel soorten dat je echt wel een idee moet hebben wat je zoekt. Je zult zeg maar eerst het verschil tussen een libelle en een waterjuffer moeten kennen, daarna ga je determineren. Het kan gaan om een kleur in het patroon of een kaak waardoor het een bepaalde soort is. Foto's hebben vaak weinig zin omdat binnen de soort er ook weer verschillen zijn in leeftijd, geslacht, variaties. Het is dan handiger als je determineert op specifieke kenmerken. En biologen moeten soms zelfs DNA bepalingen doen om een soort van een andere te onderscheiden.

Toegevoegd na 28 minuten:
Specifiek voor vlinders (en dus rupsen) heb je Vlindernet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig snel en goed antwoord!

Andere antwoorden (1)

Misschien heb je iets aan onderstaande link.
Anders via google naar determineren, dan vind je nog meer mogelijkheden.

http://www.soortenbank.nl/determinatie.php
jc54