duidelijke uitleg over een neuron?

wie kan me een duidelijke uitleg geven over hoe het zit met die dendrieten en axonen, zijn er twee uitlopers, 1 dendriet en 1 axon, of is het gewoon 1 uitloper en wordt het dendriet of axon genoemd afhankelijk van welke kant de impulsen opgaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

De belangrijkste hersencellen — neuronen — raken elkaar net niet. Ze zijn gescheiden door synapsen, kleine tussenruimten van de orde van grootte van een
miljoenste centimeter.
Deze openingen worden overbrugd door chemische stoffen, neurotransmitters genaamd, waarvan er dertig bekend zijn, maar waarvan de hersenen er misschien wel veel meer hebben. Deze chemische signalen worden aan het ene einde van het neuron opgevangen door een netwerk van dunne draadjes, dendrieten genaamd.
Aan het andere einde van het neuron worden de signalen doorgegeven via een zenuwvezel die een axon wordt genoemd. In de neuronen zijn de signalen elektrisch, maar bij het passeren van de synapsen zijn ze chemisch. De overbrenging van zenuwsignalen is dus elektrochemisch van aard. Elke impuls is even sterk, maar de intensiteit van het signaal hangt af van de frequentie van de impulsen, die wel duizend per seconde kan bedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke dankje alleen het stukje over dendriet en axon had ik nodig dat was nog even vaag in me bovenkamer:) de rest lukte wel maar toch bedankt voor je uitgebreide antwoord:)
Toevoegend over de axonen en dendrieten,

axonen lopen van het zenuwlichaam af
dendrieten lopen naar het zenuwlichaam toe. Verschillende hersencellen hebben verschillende hoeveelheden axonen en dendrieten, ze bestaan als 1 van beide, maar soms ook 10tallen tegelijk. Qua bouw zijn ze beide ook redelijk verschillend. Zo maken axonen gebruik van actie potentialen en dendrieten van spanningsstroompjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neuronen zijn dingen die informatie door gaven in je hersenen