kan je aan bomen zien waar het noorden is?

Ik keek net naar een pas geplante boom in de tuin en nu valt het me op dat de blaadjes richting de zon zijn gaan groeien, en de zon komt op in het oosten en gaat onder in het westen, dus wil het zeggen dat de blaadjes naar het zuiden wijzen.

kan ik dan op die manier altijd zien waar het noorden is als ik eens in het bos zou lopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Antwoorden (3)

Mos groeit aan de schaduwkant van een boom. Dat is hier het noorden, daar kun je het wel in ieder geval aan zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou er niet op gokken, want er kunnen redenen zijn waarom blad niet richting zon groeit, bijvoorbeeld als bomen dicht opeen staan kan het felste licht uit een andere richting komen.
Bij vrijstaande bomen zie je wel vaak dat de kant met het meeste mos op het westen is, omdat van die kant de meeste regen komt (westzuidwest, maar de zuidkant is dan weer te zonnig).
Grote bomen groeien vaak een beetje naar het noordoosten doordat ze met de wind mee groeien, en aan de noordoostkant zitten vaak ook wat langere takken dan aan de zuidwestkant. Ook hiervoor geldt: in een bos kan dat zomaar anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor
Er is een kant groener of met mos ofzo
en daar is het zuid westen