Waarom zijn Europeanen blank?

Hoe komt het dat Europeanen hun kleur zijn verloren nadat zijn uit Afrika kwamen. De donkere kleur is toch dominant en de inwoners van Afrika hebben toch geen enkel probleem om in dit klimaat te (over)leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2K

Antwoorden (6)

Waarschijnlijk waren de voorouders van de Europeanen in Afrika ook al blank. Chimpansees zijn trouwens ook blank, maar hebben een donkere vacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pigmentatie van de huid ligt op het gen SLC24A5. Daarin zit een genetisch verschil van één aminozuur bij 98% van de Europeanen. Wetenschappers gaan er vanuit dat er een mutatie is opgetreden. De rest van de wereldbevolking heeft de mutatie namelijk niet. Bij Chimansees speelt de huidskleur sowieso niet zo'n sterke rol, juist door de beharing. Door het ontbreken van beharing is onze huid ook niet goed beschermd tegen zonlicht en een donkere huid heeft daarom in zonnige streken voordeel t.o.v. een lichte huid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NB. In je link staat dat het ontstaan van de lichte kleur heel recent is gebeurd, zo'n 6000 -12.000 jaar geleden.
Zoals Sherpa inderdaad al aangeeft, is bruin pigment om beter tegen de zon te kunnen met onze (ook later geevolueerde) blote huid, pas een latere aanpassing in de evoutie geweest, en ligt het veel meer voor de hand dat de eerste mensen - net als de sterk aan ons verwante chimpansee - wit was.

Het verliezen van onze vacht had consequenties voor de warmte-huishouding waar we nieuwe aanpassingen voor moesten ontwikkelen ; éen daarvan was zweetklieren, die we bij weinig ander diersoorten zien, met name varkens (die ook erg weinig haar meer hebben), de ander was pigmentatie.

Vermoedelijk was de verspreiding van de mens toen al op gang gekomen. Hoewel er ook stromingen zijn (niet zozeer in de erkende wetenschap, maar op dit gebied weten we nog maar weinig zeker) dat Afrika helemaal niet per se de wieg van de mens hoeft te zijn geweest.

Dat wij geneigd zijn te denken dat de eerste mensen zwart waren, is grappig genoeg voornamelijk een gevolg van het 'superieur'-denken van het blanke 'ras' ; zwarte mensen vinden / vonden we 'primitiever' , minder ontwikkeld, dus zal dat wel het uitgangspunt geweest zijn. Dat een zwarte huid een verbetering en een verdere ontwikkeling is, is voor sommige westerlingen vermoedelijk een vreemde gedachte. Ook het feit dat wij zijn 'opgegroeid' met plaatjes van zonder uitzondering bruine en zwarte (en donker behaarde) 'holbewoners', draagt natuurlijk bij aan dat beeld. Er zijn echter legio goed onderbouwde redenen om aan te nemen dat zelfs Neanderthalers echt spierwit / blond waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me dat wel af. 98% van de Europeanen heeft een mutatie op het allel SLC24A5. De rest van de wereldbevolking heeft deze mutatie niet. Dan zou ik denken dat de meerderheid het "normale" allel was en de minderheid de mutatie heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Holbewoners waren trouwens volgens mij al geveolueerde mensen (Homo sapiens) en verspreid over de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik wel zeker ; minimaal cro magnon -al komen ook afbeeldingen van neanderthalers onder die noemer voor, weer een totaal ander soort mensen.
Ieder volk heeft zijn eigen eigenschappen. Aziaten zijn meer geel, en in Ierland zijn relatief veel mensen roodharig. Het is eigenlijk pas van zeer recent dat mensen meer en meer buiten hun eigen kringetje trouwen, waardoor deze effecten eruit gemixed gaan worden. Wellicht dat over 10 generaties er niet zoveel meer van over is.

Het zal niet zo zijn dat Europeanen hun kleur verloren zijn. Vroeger leefden we hier in stammen, de stammen uit het noorden waren blank, uit het zuiden meer Mediterraan (of hoe je het noemen wil). Blijkbaar hadden de witte genen de overhand in het noorden.

Pigment heeft sowieso niets met klimaat te maken, meer pigment maakt iemand niet meer succesvol, en ook niet minder. Wel wordt je bruin in een zonnig klimaat, ook als je weinig pigment hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biologen denken dat de aanpassing (lichter worden van de huid in Noordelijke streken) een voordeel heeft om vitamine D te kunnen maken. Vitamine D wordt in het lichaam onder invloed van zonlicht gemaakt.

De gedachte hierachter is dat in streken met minder fel zonlicht er minder vitamine D door een donkere huid kan worden aangemaakt. Een lichtere huid kan minder goed tegen fel zonlicht, maar doordat de UV straling er makkelijker doordringt wordt er ook sneller Vitamine D aangemaakt. En ter bescherming tegen te veel UV zonlicht wordt onze huid ook donkerder en dikker.

In 2005 werd in Science een artikel gepubliceerd waarin het onderzoek werd gepresenteerd over het gen dat betrokken is bij de huidskleur (SLC24A5). Dit gen zorgt ervoor dat er een eiwit wordt gemaakt en het bleek dat bij 98% van de Europeanen, maar één aminozuur op dit gen anders was dan bij andere bevolkingsgroepen. Het antwoord op de vraag waarom Europeanen blank zijn ligt genetisch vast op dit gen volgens Science en is gecontroleerd met bevolkingsgroepen van gemengde voorouders (Afrikaans/ Europeaans).

Naast dit gen moeten er nog andere genen betrokken zijn bij de pigmentatie. Afrikanen en Chinezen hebben namelijk hetzelfde gen, maar zijn verschillend gepigmenteerd.

Toegevoegd na 13 minuten:
Hieronder ook nog ene mooie afbeelding van de verspreiding van allel G (de gemuteerde versie) over de aarde.

Toegevoegd na 35 minuten:
NB. Dutchbright gaf ook onderstaand zeer interessante video (bron 4).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede toevoeging! Ik zet het even bij de bron. Valt het meer op!
Kijk naar Micheal Jackson, hij is door de natuur geselecteerd om ook blank te worden.
Als het zijn echte kinderen zijn: komen er uit hem ook blanke kinderen, dus geen minder bruine kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jackson heeft zijn huid gebleekt. Zijn kinderen zijn naar ik meen verwerkt in een blanke (draag)moeder.
grieken en spanjaarden zijn al iets donkerder dan mensen in scandinavie, dus hoe zuidelijker dat je komt.. een mens is een mens, dus ze kunnen overal wel overleven. de kleur zit hem voornamelijk in het pigment dat de zuidelingen meer hebben door hun klimaat dan de mensen in het noorden. mensen met verschillende ouders (bijv vader=uit afrika en moeder=uit finland kunnen een donker, licht bruin of wit uiterlijk hebben, maar dat is meer van welke kant het kind de genen mee heeft gekregen) zo ken ik bijvoorbeeld een surinamer met een blank kind (als moeder) en hun andere kind is donker (net als de vader). veel mensen zijn zo dus om het maar te noemen gemixt (sorry), en het is dan genetisch bepaald welke kleur ze mee krijgen terwijl zei in de buik van de moeder al zo waren, dus het klimaat had er niks mee te maken. van zon krijg je meer pigment, dus dat zal de kleur bepalen, zo krijg je het ook mee van je ouders.