Hoe zie je het verschil tussen een wespenkoningin en een hornaar ?

Naast natuurlijk de nodige gewone wespen (met name 'limondewespen' , de gewone wesp dus volgens mij, hebben we hier in het oosten van het land vooral in een goed wespenjaar veel hoornaars.

Een hornaar is natuurlijk ook 'gewoon' een wesp, alleen een flink stuk groter ; daar ga je echt wel voor op de loop, ook als je niet bang voor wespen bent.

Maar nu lees ik steeds over die koninginnenwespen, en nu vraag ik me af : hoe weet je nu of je een koninginnenwesp voor je hebt of een hoornaar ? Is een koningin ook gewoon een 'grote' wesp en kun je voor de zekerheid alles maar beter vangen / doden? Of zijn er duidelijke verschillen ? Ik kan het op de foto's die er zijn echt niet zien.....

Volgens mij zijn de (meestal amateur)foto's ook niet duidelijk over welk beest je nu ziet. Hoe krijg ik zekerheid ? Een wesp is nauwelijks 2 cm, een hoornaar veel groter. Hoe groot is een koningin ? En hoe groot moet een hoornaarkoningin dan wel niet zijn ????

Foto's :
1 wespenkoningin - wederom volgens de foto graaf
2 hoornaar - een gewone zoals ik ze ken, maar dan dood.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hier nog een bron naar algemene info over hoornaars ; volgens mij zijn namelijk beide beesten oip de foto's van dit type, en zit er geen normale koningin bij .....
http://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/15390-de-grootste-wesp-van-europa-de-hoornaar.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
150.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee ; de foto komt van een blog op Internet.
Als wij ze vangen doen we ze meestal onder een glas met een kaartje er onder en dan in de tuin zetten, omdraaien en wegwezen. Het kaartje duwen ze er dan zelf wel vanaf.

Het beste antwoord

Als je bang bent voor wespen dan is een hoornaar een nachtmerrie.
Hij is veel, veel groter dan een gewone wesp.
Je hoort hem ook vliegen, maar gelukkig is het een zeer vreedzaam soort wesp en zal vrijwel nooit steken.
Hij is verders nog best zeldzaam en de nesten ,voor zover ik weet, zijn veel minder groot (aantallen)
Een hoornaar is ook groter dan de koningin van de normale wesp.
Als je de hoornaar ziet/hoort dan is er heus geen enkele twijfel meer.
En weet je, dat is hem.
Zijn kleuren van zwart en geel zijn veel helderder en de gele strepen zijn ook breder.
Eigenlijk is het een heel mooie insect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik had ze nooit eerder gezien maar zie ze hier regelmatig. Vlak bij de Duitse grens. Het grootste verschil dat ik zie - naast het enorme formaat - is het bruine middenstukje.
Ik vermoed dat veel foto's van 'koninginnen' gewoon hoornaars zijn. Vandaar mijn vraag : hoe herken je een koningin dan wél ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de gewone wespenkoningin zijn de gele strepen veel smaller en minder fel van kleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral je toevoeging in de reacties was wat ik zocht. Maar ik vraag me nog steeds af als ik er weer 'e'en zie, of ik dan zo kan vertellen of het een hornaar of een koningin is. Vrees dat ik een Konininnge-hornaar wel zou herkennen :gruwel: ; die moet meer dan duimgroot zijn , brrrr.

Andere antwoorden (2)

een wespenkoningin zie je eigenlijk alleen in het voorjaar vliegen omdat ze dan een plaats zoeken voor een nest,en in het najaar waneer ze op zoek gaat naar een plek om te overwinteren zoals alle kolonievormende insekten blijft de wespenkoningin de rest van het jaar in het nest om de eieren te leggen waarna de werksters de jonge larven verzorgen ,een wespenkoningin is niet zo heel veel groter als een wesp max 2 cm lang en zeker kleiner dan een hoornaar die tot 4,5 cm kan worden,
een hoornaar is ook feller van kleur het geel intenser en vaak ook orange in het middensegment(kaput)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee duidelijke uiterlijke verschillen tussen de hoornaar en de wesp (gewone wesp, Duitse wesp, plooivleugelwesp).

Kleur
Een hoornaar heeft een borststuk en kop in een roodoranje terwijl gewone wespen en plooivleugelwespen (en dus ook de koningin van deze soort) deze in de bekende zwart met gele kleur hebben.

Lengte
Een hoornaar is bijna twee keer zo groot als de gewone wesp. Dit geldt ook voor de koninginnen van deze soorten. Een hoornaar koningin heeft een lengte van 25 tot 35 mm, terwijl die van de gewone of plooivleugelwesp tussen de 14 en 20 mm zijn.