Het grootste exemplaar kwal dat we kennen, is de leeuwenkwal, Cyanea capillata. Die kan een doorsnede van 250 cm en een lengte van 37 meter behalen. Hij komt voor in de noordelijke Atlantische diepzee en de Stille Oceaan.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh shit :O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verrek; een kwal nog groter dan Paul de Leeuw...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat mijn zwager Edwin de grootste was.
De Gele haarkwal

Beschrijving:
Doorzichtige, vrij platte hoed met langs de rand een serie lobben - 16 of 32 stuks. De tentakels ontspringen een eindje van de rand van de hoed. Er is geen ringkanaal langs de rand.
Er zijn veel (meer dan 150) tentakels, ze zijn meterslang, en vaak zitten ze in 8 slordige groepen. Ze steken behoorlijk! En omdat ze zo lang zijn, kom je er als duiker mee in aanraking voordat je het weet. Ook als ze op het strand gespoeld zijn, blijven de netelcellen nog lang actief. Sommige boeken duiden deze kwal aan als zeer gevaarlijk! De Engelse naam 'Lion's Mane' zegt ook wel iets.
Tussen de tentakels bevindt zich de mond met de 4 mondlobben, die dienen om het voedsel te geleiden. Afwisselend geplaatst met deze lobben zitten de geslachtsorganen, in 4 sterk gewonden banden.
Deze soort kan in noordelijke wateren wel 2,5 meter in doorsnede worden, met een 60 cm hoge hoed. Het is de grootste kwal terwereld. In West-Europa is 50 cm doorsnede wel het maximum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het 'portugese oorlogsschip' is nog groter, maar het is een beetje afhankelijk van je definitie van een 'dier' of dit één kwal is of een kolonie van kwallen.