Hoe komt het dat de sidderaal stroomschoken kan geven, en is hij de enige?

Toegevoegd na 15 minuten:
De sidderaal is een dier dat hele sterke stroomschokken kan geven en een mens kan verlammen.
Echt iets onmogelijks als je erover nadenkt. Zijn er nog andere dieren die dit kunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De Torpedinidae (sidderroggen) zijn een groep van Batoidea (Roggen) met grote borstvinnen. Van sidderroggen is bekend dat ze elektrische ontladingen (stroomschokken) kunnen afgeven met een spanning van 8 tot wel 220 Volt. Deze stroomschokken gebruikt het dier zowel ter verdediging als bij de jacht, waarbij de prooi wordt verdoofd en daarna verslonden.

De Sidderaal:
Het grootste orgaan ligt aan weerskanten van de wervelkolom en wordt vooral gebruikt ter verdediging. Prooidieren worden verdoofd met het 'orgaan van Hunter' dat aan de buikzijde ligt. Met het in de staart gelegen 'orgaan van Sach' worden zwakke elektrische impulsen geproduceerd, die een elektrisch veld rondom de vis in stand houden. Bovendien kan de vis ook langzame trillingen van laag voltage opwekken om hem te helpen navigeren in schemerig water, waar ogen van weinig nut zijn.

http://www.natuurinformatie.nl/nnm.faqs/natuurdatabase.nl/i000236.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!