Zijn wespen vrouwelijke bijen? (lees eerst beschrijving voor antwoord)

Mijn broertje en een vriendje van hem hebben een discussie hierover en ze komen er niet uit, dus vraag ik het hier :) mijn broertje zegt van wel en dat vriendje van niet, normaal bemoei ik me niet met hun discussies, maar dit word ernstig. ^^

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (3)

Wespen en bijen zijn twee verschillende insecten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje :)
Nee, wespen zijn geen vrouwelijke bijen. Een bij is een bij, een wesp is een wesp.

Van de honderdduizenden wespen uit een wespennest blijven in de winter alleen de bevruchte vrouwtjes in leven.

Ze kruipen op een beschut plekje weg en komen in het voorjaar weer tevoorschijn om een goede nestplaats uit te zoeken. Ze bouwen dan zo snel mogelijk een raat, waarin ze eieren leggen. De eerste larven voeden ze zelf, met fijngekauwde insecten (vooral rupsen).
De wespen die hieruit groeien zijn de werksters. Deze nemen de taken over van de stichtster, nu koningin genoemd.
Die beperkt zich verder tot het leggen van eieren.

Alle werksters in een nest zijn zusters van elkaar.
Onder normale omstandigheden kunnen ze geen eieren leggen. Sommige larven krijgen een speciaal dieet en groeien uit tot nieuwe koninginnen. De koningin kan behalve bevruchte eieren ook onbevruchte eieren leggen.
Hieruit groeien mannetjes. Deze dienen alleen voor de bevruchting van nieuwe koninginnen. Spoedig daarna sterven ze.

Je hebt dus mannetjes wespen, en vrouwtjes wespen.

http://www.natuurinformatie.nl/asp/page.asp?alias=nnm.dossiers&id=i001185&view=natuurdatabase.nl

Een bij is weer anders hier lees je het verschil tussen die twee:

http://www.natuurinformatie.nl/asp/page.asp?alias=nnm.faqs&id=i000127&view=natuurdatabase.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje :) +1
2 verschillende insecten