als ik eet lopen er tranen uit mijn ogen knap vervelend weet iemand hoe dat komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoeveel sambal doe jij in je eten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen heb dit ook bij het eten van brood met choco of kaas ligt dus niet aan de geur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okido :) (anders had ik je een link kunnen doen naar pittig eten) mijn uitleg staat bij de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je dit enkel bij eten? Of tranen je ogen ook bij andere activiteiten? Heeft temperatuur een invloed? Heb je last van rode/droge ogen na een vermoeiende lange dag? En hoe is het met je ogen gesteld bij het ontwaken? Als je dan in je ogen wrijft, heb je dan hinder van korstjes uitgedroogd traanvocht? Hoe zit het als je andere mensen observeert die duidelijk heel veel last van hun ogen hebben? En tenslotte, heb je ooit al een traanvochttest laten doen? Daarbij wordt er een klein meetstaafje tegen je oogbal gehouden, waarna je de ogen even moet sluiten. Daarmee meet men in welke mate je oog reageert op irritatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik ben er nog niet mee naar de dr geweest de meeste mensen tegen wie ik het heb gezegd vonden dat gek en hadden er nog nooit van gehoord en ik was bang mijzelf belachelijk te maken
maar zo te zien zijn er nog mensen met dit probleem
ik ga er toch eens met de dr over spreken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel, het ligt al niet aan een overgevoeligheid van je hoornvlies, permanente onder- of overactiviteit van je traanklieren, je vertoont geen aanleiding om een psychosomatische oorzaak te vermoeden. De traanvochttest zou waarschijnlijk normaal uitvallen. Blijkbaar krijg je enkel wanneer je eet een overstimulatie van de gezichtzenuw. Als je het echt altijd hebt, is er een structurele oorzaak. Een overontwikkeling van het gebied waar je reukzin zit, is een mogelijkheid, maar dan zou het verschil moeten maken of je koud of warm eet. Een allergie voor een zeer courant gebruikt voedingsingrediënt zou ook kunnen. Een andere mogelijkheid is een vergroeiing in de kleine sinusholten. Met een CT-scan kan dit makkelijk nagegaan worden. Meer waarschijnlijk heb je een "kortsluiting" in de gezichtzenuw die er voor zorgt dat je ogen geïrriteerd geraken als je intensiever geuren waarneemt. Indien je het er voor over hebt; kies een maaltijd waarbij je tot nu toe altijd tranend ogen had en probeer deze te verorberen met geblokkeerde neus. Het klinkt vies, maar dit kan je zonder risico doen met een stel oorstopjes tegen lawaaihinder. Deze kan je klein kneden en dan inbrengen. Ze zetten langzaam uit en passen zich aan de vorm van het inwendige van je neus aan. Het eten zal je niet meer smaken. Maar als je ogen niet meer tranen, weet je waar de oorzaak zit. Een neusspecialist kan je dan verder helpen, gewone artsen niet. Indien men ingrepen voorstelt waarbij men je geurzin wil temperen, adviseer ik nadrukkelijk om dit enkel door een hiermee vertrouwde chirurg te laten doen. En best in 2 of 3 keer. Teveel geurzin verliezen is echt een ramp. Het is een relatief éénvoudige ingreep onder lokale verdoving, je mag onmiddellijk erna al terug naar huis.

Antwoorden (2)

het heeft alles te maken met productie van speeksel, en hoop het een beetje begrijpbaar op de kunnen schrijven :)

tranen komen uit je neusslijmvlies. het is bekend dat eten slijmvliezen kan prikkelen. oa. in de neusholte, mond en keel zitten deze slijmvliezen. onderling zijn ze met elkaar verboden.

speeksel wat bij het eten tot een hogere productie komt, houdt de slijmvliezen vochtig. in jou geval waarschijnlijk nét is te vochtig zodat het via de holten uiteindelijk als een traan in (of uit) je ogen komt.

zelf krijg ik bij bepaalde kruiden jeuk bij mijn oor aan de binnenkant. hier is de oorspeekselklier de 'schuldige' van :)

bij de link vind je hier veel meer info en een uitgebreide uitleg bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tranen komen uit je neusslijmvlies? Nee hoor, die komen uit je traanklier en die zit in de voor- zijkant van de oogkas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
traanvocht ook voor een deel idd zodat het het je oog schoon en vochtig kan houden (knipperen, vuiltjes) dit heet een traanfilm.
met tranen bedoelt men in het algemeen een 'overschot' traanvocht (dat uit je oog loopt dus) deze 'tranen' komen via het traanzakje door de traanbuis in je oog, en bij het 'huilen' dus uit je oog.
het traanzakje aan de onderzijde staat in verbinding met het neustraankanaal (Ductus nasolacrimalis) en deze staat in verbinding met de neus.
met een pompbeweging (knipperen met het oog) worden tranen in je oog 'gepompt'. afvoer van de traan kan ook via de neus (snotteren bij het huilen) De basale traansecretie wordt geproduceerd door de accessoire klieren in de
oogleden. De reflextranen daarentegen (tranen bij uien schillen of wenen) worden
geproduceerd door de traanklier temporaal boven. De secretie vindt plaats door 2 soorten traanklieren. De hoofdtraanklier (“glandula lacrimalis”, gelegen in het anterolaterale deel in de dak van de orbita) zorgt vooral voor een reflectoire traansecretie (bijv. emotie of door prikkelende gassen), maar in beperkte mate zorgt ze ook deels voor de basale traansecretie. Het grootste deel van de basale traansecretie wordt echter verricht door de accessoire traanklieren van Krause and Wolfring (hoofdzakelijk gelegen in de fornix superior). http://users.telenet.be/mvanlint/anatomie/html/Fysiologie.htm De nervus facialis is de zevende craniale, hersenzenuw of de aangezichtszenuw.
De N. VII heeft zich ontwikkeld uit de kieuwboogzenuwen van lagere gewervelden.
Verloop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De nervus facialis bevat zenuwvezels uit de nucleus nervi facialis (motorische tak), de nucleus salivatorius superior (parasympathische tak) en de nucleus solitarius (smaakvezels) en ontspringt aan de achterkant van de pons uit de hersenstam. Vervolgens treedt hij naar buiten in de brughoek om via de meatus acusticus internus in het rotsbeen uit te komen. Daar splitst de zenuw in twee groepen. De eerste groep bestaat uit smaakvezels en vezels voor de secretie van speeksel- en traanklieren. Deze groep loopt binnen de zogeheten canalis facialis van het rotsbeen. De tweede en grootste groep bestaat uit motorische vezels voor de mimische musculatuur van het gezicht (zie innervatie). Innervatie Eerste groep: in het rotsbeen geeft de nervus facialis drie takken af: achtereenvolgens de nervus petrosus major, de nervus stapedius en de chorda tympani. De nervus petrosus major innerveert de traanklier en de neusklieren. De nervus stapedius innerveert de m. stapedius (stijgbeugelspier) in het oor) en de chorda tympani zorgt voor de speekselklieren glandulae mandibularis & sublingualis (behalve de glandula parotis (oorspeekselklier)), de traanklier (glandulae lacrimalis) en de smaak in het voorste 2/3 deel van de tong.
Tweede groep: via het foramen stylomastoideum loopt een tak door de oorspeekselklier ( naar de gelaatsspieren. Deze laatste tak splitst zich achtereenvolgens in de volgende zijtakken (lat.: rami): de rami temporales (naar de slaap), rami zygomatici (naar mondhoeken en oog), rami buccales (naar de mond), ramus marginalis mandibulae (naar de kin) en de ramus colli (naar de hals).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nervus_facialis
Ik wou eens informeren of je het gesuggereerde experiment geprobeerd hebt en wat dan de resultaten waren. In iedere geval beterschap gewenst, eender wat je probeert.