waarom zijn negers zwart en blanken wit?

in afrika wil je het fris hebben, in lapland juist warm, zou het dan niet logisch zijn als je in afrika wit bent en in lapland zwart? zwart neemt namelijk meer licht (warmte) op dan wit. dus andersom zou ik evolutionair gezien veel logischer vinden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Met een donkere huid ben je beter beschermd tegen de uv-straling van de zon. Daardoor was een donkere huid dus evolutionair voordeliger in zonnige landen. Toegevoegd na 1 minuut: Een donkere huid beschermt tegen huidkankers die worden veroorzaakt door mutaties in huidcellen door ultraviolet licht. Mensen met een lichte huid hebben daardoor een tienmaal grotere kans om te overlijden aan huidkanker dan mensen met een donkere huid onder gelijke zon-omstandigheden. Ook beschermt een donkere huid tegen de vernietiging van het essentiële vitamine-B foliumzuur door UV-A straling. Foliumzuur is noodzakelijk voor DNA-synthese bij celdeling, en een te lage hoeveelheid foliumzuur kan bijvoorbeeld bij zwangere vrouwen leiden tot geboorteafwijkingen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huidskleur

Anderzijds zou een blanke in afrika veel sneller verbranden en een blanke in lapland alleen maar lichter worden... hele goede vraag. Ik denk toch echt dat het evolutionair gezien de keerzijde is die het ehm heeft gedaan dat ze geboren worden waar ze geboren worden. En zoals je zegt lijkt het inderdaad logisch, maar andersom lijkt me net zo logisch.

In antwoord, we kennen verschillende rassen. De zogenaamde ' blanke' , 'gele' , 'rode', 'blauwe' en 'donkere' rassen die van oorsprong het meest voorkomen in respectievelijk het noorden, het verre oosten, noord amerika, zuidoost azie en het zuiden. Hoe donkerder de huid, hoe meer pigment, hoe meer men bestand is tegen de zonnestraling. Aangezien op de noordelijke helft van de aarde minder zonuren voorkomen ligt het voor de hand dat naarmate men meer naar het noorden gaat hoe blanker de huid van de mensen blijft / wordt. De zon prikkelt namelijk de aanmaak van pigment ter bescherming van de huid. Een donkere huid is vaak ook steviger / dikker dan een blanke huid, dus de bescherming tegen alle mogelijke invloeden van buitenaf is ook sterker.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100