Hoe gaan hommels, wespen en bijen met elkaar om?

Ik heb een hommelnest in mijn tuin. Ze zitten in open stootvoeg waar ik eerder ook al wespen 'op verkenning' zag. Ik ben blij dat uiteindelijk de hommels hun intrek hebben genomen, die zijn welkom.

Maar hoe zit het? Hebben die wespen en hommels strijd onder elkaar? Hebben ze territoria? En wie wint er doorgaans? Is er een' rangorde' onder hommels, wespen en bijen? En wie is de sterkste?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
9.9K

Het beste antwoord

Er zijn sociale wespen, die een nest vormen, en er zijn solitaire wespen, die geen nest vormen. Hommels en bijen vormen (bijna) altijd kolonies. Kolonie vormende dieren zijn sterk territoriaal: elke buitenstander wordt aangevallen door de groep. Hommels en wespen kunnen hun angel meerdere malen gebruiken. Dit in tegenstelling tot de bijen, deze raken hun angel kwijt wanneer ze steken en gaan dan dood. Wanneer een buitenstander (bv een wesp) bij het nest komt zullen de bijen deze buitenstander direct steken, ook al gaan ze daarbij zelf dood: ze offeren zich op voor de kolonie.
Wespen zijn veel sterker dan bijen en hommels, maar meerdere bijen/ hommels kunnen samen een wesp neerhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De wespen zijn te vergelijken met leeuwen, de bijen met koeien. De wesp is een grote vijand van de bij en moord soms hele bijenvolken uit (niet in Nederland)