Kunnen je hersenen overbelast raken?

Hebben je hersenen een maximum capaciteit? Dus is het mogelijk dat je steeds moeilijker dingen leert? Ik heb namelijk het idee dat ik 4 jaar geleden veel makkelijker dingen in mijn hoofd kreeg dan nu... Tegenwoordig moet ik een zin ook ca. 3 keer lezen voordat ik hem ook daadwerkelijk begrijp. Komt dit doordat mijn hersenen 'vol' zitten of door geestelijke moeheid etc. ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Antwoorden (4)

Als je jong bent nemen je hersens sneller en makkelijker dingen op dan als je ouder bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hersenen kunnen inderdaad overbelast geraken.
Drukte, zorgen, stress en concentratieproblemen zijn geen nieuwe verschijnselen.

Wel nieuw is dat we onze hersenen kunnen overbelasten.

Lichamelijke overbelasting bestaat al zolang als de mensheid bestaat.
Te lang achter de buffel aangejaagd, te veel stenen gesjouwd, te lang aan het weefgetouw gezeten.

Overbelasting van de hersenen door een overload aan impulsen is een nieuw fenomeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het menselijk brein heeft een een ongelimiteerde capaciteit. Het is niet zo als een harde schijf die op een gegeven moment vol is. Wat jij beschrijft dat je er langer over moet doen om iets te onthouden komt omdat je veel meer informatie hebt die je koppelt aan hetgeen dat je moet leren. Deze informatie had je vroeger niet. Er zijn veel trucjes te vinden om je geheugen te trainen deze zijn te vinden op Google. Je zal verbaasd zijn hoe snel dit effect heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen maximum capaciteit. Het is wel mogelijk dat je slecht nieuwe dingen oppikt en/of onthoudt, maar dan heb je het eerder over dementie, en daar ben je echt te jong voor.
Dus wat is er dan aan de hand? Ben je ontspannen en uitgerust als je begint met het leren en/of lezen? (Als ik dat niet ben, merk ik soms dat mijn ogen wel braaf over de regels heen en weer gaan, maar dat de lettertjes mijn brein niet bereiken.) Doe je één ding tegelijk zodat je je kunt concentreren?
Die geestelijke moeheid lijkt me dus een reële optie - kijk eens hoe dat komt en wat je eraan kunt doen (soms helpt sporten of alleen maar even buiten wandelen al goed om weer een helder hoof te krijgen).

Puur technisch gezien kunnen je hersens wel overbelast raken, maar dan heb je het over bijvoorbeeld een status epilepticus (een soort continue grote epileptische aanval, waardoor je hersens oververhit kunnen raken, erg gevaarlijk), of door fysieke overdruk (kan diverse redenen hebben). Dat staat los van jouw situatie, maar is wel een antwoord op puur je vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je grandioze antwoord;) ik ga voortaan eerder me nest in!