Van welk dier zijn deze uitwerpselen?

Deze drol (zie foto) vond ik vanmorgen in de tuin.

Qua uiterlijk vertoond die wel enige gelijkenis met die van een pad, maar gezien het feit dat het vannacht zes graden gevroren heeft lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat ze van een pad zijn.

Wie weet van welke diersoort ze zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
35.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet eigenlijk enkelvoud zijn... uitwerpsel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan je m ook rechtbuigen zodat we de werkelijke lengte kunnen zien :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil hem wel even op de post doen naar je Eucalypje, dan kun je er alle analyses op los laten die je wilt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha
ja dat mag, miss kom ik verder dan "made in germany" en kan ik ze hier allemaal een poepie laten ruiken met dat gissen naar de rechtmatige eigenaar van deze keutelige drol eucalypje
bospad 12
1010PB Ravenswoud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Serieus? Prima, dan zal ik vanavond nog op mijn bezemsteel springen en het product bij je afleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gezellie!!! dan stook ik vast een vuurtje voor de kookketel op om je met een lekker pruttelend brouwseltje te verwelkomen na je vlucht :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha dit is de leukste vraag die ik ooit ben tegen gekomen op gv:p toppie :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En eigenlijk is die echt heel serieus... Moet toch maar eens op wacht gaan staan in de tuin (en een schoteltje klaar zetten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het op melk afkomt kan je dit doen ja :)
denk zelf dat het een ander beestje je is (zie antwoord)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@eucalypje: Ik doelde eigenlijk meer op het schoteltje der toiletjuffrouwen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, ik ging ervanuit dat je vraag serieus was en dus ook eens serieus reageerde (dom he!!) :) ach je kan het doen, wie weet wat je op het schoteltje aantreft, maar het hoeft natuurlijk niet 'gepast' te zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is wel serieus.
He, ik zie nu je avatar... wil jij eens een drol leggen en aan mij opsturen, dan kan ik hem vergelijken met het exemplaar in mijn tuin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ricardoT Dit ga je toch niet serieus menen he.. jij laat mij, door middel van jouw antwoorden, steeds meer zien hoe blij ik mag zijn dat ik niet op de d66 heb gestemd..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nick: Zijn reactie is de partij waardig: minuscule kleinigheidjes compleet uitpluizen, zich niet bekommerend om het grote geheel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je de reuk beschrijven Cath?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrij verrot :) Ik denk dat het de pad is. Heb vandaag een dode pad gevonden in de tuin.

Het beste antwoord

Het lijkt inderdaad nog het meest op een paddenkeutel, en het zou kunnen, want het begin van de padden trek wordt dit jaar vanaf vandaag ongeveer verwacht. (9 maart). Ze ZIJN dus wakker. (tweede link)

Verder kijk ik voor zulke vragen nog wel eens in het Poepboek (eerste link), daar zitten vaak zeer interessante uitwerpselen tussen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken die site, daar ben ik gisteren mee aan het werk geweest en wederom kwam ik ook toen op de pad uit, maar het heeft die nacht 6 graden gevroren... Lijkt me niet echt pad-vriendelijk weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch moeten ze er al zijn ; zie Natuurbericht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OP het moment van de vraag, vroor het 6 graden, dus kan het nooit een pad geweest zijn, trouwens padden eten niet na hun winterslaap, eerst zijn ze erg lang bezig met het nageslacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Padden bevriezen toch ook tijdens hun winterslaap???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien het feit dat ik vandaag een dode pad in de tuin heb gevonden ga ik toch voor de pad.

Andere antwoorden (6)

Aan de afmeting te zien lijkt het me die van een egel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Foto's gevonden.

http://www.google.nl/images?q=egelpoep&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&oe=UTF-8&rlz=1I7ADFA_nl&redir_esc=&um=1&ie=UTF-8&source=univ&sa=X&ei=PIZ2TfuoOcWEOobxkcwG&ved=0CDkQsAQ&biw=1260&bih=816

Toegevoegd na 1 uur:
Dit jaar zijn er veel egels die te vroeg ontwaakt zijn uit hun winterslaap, zie bijgaande site.
Ik heb de eerste ook al zien lopen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm... zou goed kunnen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik zie ze regelmatig in mijn tuin, en daar lopen regelmatig egels ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij ook. En die zijn al erg wakker ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat vroeg ik me net af, houden die geen winterslaap ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm.. als ik online rondneus bij egels, dan lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat het beestje bij een temperatuur van -6 aan het rondscharrelen is geweest. "Hij kan slecht tegen de kou; de stekelvacht isoleert niet, waardoor een egel niet lang blootgesteld kan worden aan temperaturen lager dan 12 °C."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn aanvulling, het kan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moeilijke van dit soort fotos zijn, dat wat het dier eet, ook bepalend is hoe zijn drolletje er uit ziet.
Maar bij al de dieren die prooidieren eten, vind je in de ontlasting, haren, waardoor de ontlasting er gedraaid en vezelig er uit ziet, met altijd een puntje van haar aan het end.
En dat zie je op de foto van de vraagsteller niet.
het is dus zeker geen fret, marter wezel of bunzing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, we dachten namelijk eerst aan een marter/wezel-achtig wezen. Toch lijken egels me vrij sterk, het vroor vannacht 6 graden en de drol is vannacht gelegd, op zeker 2 meter van de dichtstbijzijnde struiken. Een rat heb ik nog niet aan gedacht, die heb ik hier nog nooit gezien, wat natuurlijk niet wil uitsluiten dat ze er niet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed: zal ik hem opsturen aan je :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben vannacht maar eenmaal mijn bed uitgeweest, en dat was om een plasje te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moolkeesje, dan is het zeker weten niet iets van jou:)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zou me ook zeer verbazen als Moolkeesje midden in de nacht zijn behoefte in mijn tuin zou doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zit ik te denken aan een kleine (slaapwandelende) gorilla.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, de keutels van de kleine gorilla zijn doorgaans wel iets groter dan 2 centimeter :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben dan wel geen roodborstje, maar ik zou netjes op het raam tikken en vragen of ik even het toilet mocht gebruiken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kak aan hebben loenie, maar wel netjes op de wc anders staat er zo weer een soortgelijke vraag :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahahahaha :D
Kristal
13 jaar geleden
Lool :-))))
Mischien van een vogel ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
nog nooit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze maar genoeg vlierbessen eten kakken ze ook paars!!! psst... Bumpie.... schijtlijsters bestaan niet echt hoor :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk toch, dat Bumpy gelijk heeft! Het is sprekend het uitwerpsel van een ofzo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHAHA misschien wel van een Bolikri?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bolikri's staan er om bekend,dat ze geen uitwerpselen, maar uitspattingen hebben en daarbij zijn ze verzot op één ogige paddenmeisjes.
Kristal
13 jaar geleden
lekkere dwazen ;-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is trouwens heksje van het Bospad, geen Bolikri, maar Kilo Brie!
Zou het van een kat zijn, zulke exemplaren zie ik ook weleens terug in onze kattenbak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt een kat maar die begraft meestal alles. Maar kan makkelijk ook van een kleine hond zijn
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi
de madurodam chihuahua,in lilliputter uitvoering én te heet gewassen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahahahahahahahhahahahhaaa sorrryy:p ik vind dit de leukste vraag die op gv staat:p een genot om die antwoorden en reacties te bekijken !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@eucalypje volgens mij is een chiuaua, in lilliputter uitvoering uit madurodam die te heet gewassen is nog iets te groot voor deze drol.
De egels zijn nog in winterslaap, dus dat kan het niet zijn.
Voor een kat is het te klein.
Ik hou het voorlopig op een rat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, aan die winterslaap had nog niemand gedacht (ik ook niet).
Maar leggen ratten geen keutels?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank Ed, qua winterslaap lijkt een rat me aannemelijker. Maar zou het ook een bunzing, marter of wezel kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We wonen hier in de polder en hebben veel dieren, dus ook ratten, heb vorige week nog zoiets gezien en die leken helemaal niet op keutels, maar kleine drolletjes, kort, dik en gedrongen, maar het zal veel uitmaken wat de rat vreet, bij ons kippenvoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cica, zal ik ze opsturen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
C4th een bunzing is een flink groot dier, dan lijken me de keutels te klein, van een wezel is die langer maar heel dun, met een puntje en van de martel is gedraait, ook met een puntje ( haren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed er zijn al egels (te) vroeg wakker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, midden in de winter zag ik er ook al een.
Rieneke1
13 jaar geleden
wij hebben al zo'n 12 egels in de opvang.
er zijn er opvallend veel te vroeg wakker geworden.
ik ga voor de egel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat eten de egels nu in de natuur?
En in de opvang bij rieneke?
Zouden ze al slakken eten, die zijn nog wel in hun winterslaap, maar de kunnen de egels uitgraven, zo ja, dan moet je stukjes slakkenhuis zien, de meeste uitwerpselen van egels zien er een beetje korrelig uit, en niet zo glad als op de foto en de uitwerpselen zouden volgens internet tot 1,5 cm lang zijn, maar als je het drolletje op de foto recht zou maken, dan kom je op 2.5 cm. lang/Kijken we naar de rattenkeutels, dan is het opnieuw afhankelijk wat de ratten eten hoe de keutels er uit zien, die zijn meestal recht en korter, maar ik zag de keutels bij ons vlak bij het kippenhok van de ratten, die waren wel langer dikker en met een bochtje, dus niet recht.
Dus ja, zeg het maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang dat ik er dus niet uit ga komen...
Rieneke1
13 jaar geleden
C4th, probeer het eens op www.waarneming.nl Ed, wij geven ze kattenbrokjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn meer marterachtigen dan een bunzing, maar de keutels lijken wel allemaal op elkaar. de hermelijn bv is een kleinere versie, en heeft dus kleinere keutels :)
het is een drol van een marterachtige