Hoe heet het stofje wat er vrijkomt in je hersenen als je aan het sporten bent geweest? En wat doet dat precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
35.4K

Het beste antwoord

endorfinen

Toegevoegd na 1 minuut:
Wikipedia zegt er dit van:
Endorfines werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie, zoals de 'runners high' bij duursporters. De roesachtige toestand die kan ontstaan na een fysieke inspanning wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine. Opium en heroïne werken op dezelfde receptoren in als endorfine. De smaakervaring bij suikers, vetten, chilipepers[1] en ook chocolade produceert endorfine in het lichaam. Ook werkt deze verslavende stof zeer actief bij automutilatie (zelfverminking).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en een min van iemand die het allemaal niet meer zo op een rijtje heeft ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad;) van mij krijg je een plusje erbij.

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze stofjes komen allemaal vrij na inspanning:

•Endorfine, een morfineachtige stof die werkzaam is in de hersenen, deze stof heeft een rustgevende en verminderend sombere gevoelens. Deze stof wordt vermeerderd aangemaakt vnl. bij rustige duurbelasting(hardlopen). Elke hardloper kent het gevoel na het lopen. Moe maar voldaan.
•Adrenaline, dit is de stof die door ons heen "schiet" bij schrik, stress of opwinding. Dit kan een prettig gevoel zijn als de sensatie gewenst is (bergbeklimming), maar ongewenst zijn bij bijvoorbeeld een examen. Bij het ontspannen sporten wordt de aanmaak van adrenaline verminderd, Dus sporten geeft een vermindering van onrustige gevoelens. Bij gevaarlijke sporten een gewenste vermeerdering. De adrenaline maakt ons alerter. Elke stof heeft zijn positieve en negatieve effecten.
•Testosteron, het mannelijke hormoon, bij mannen in hoge concentratie aanwezig, bij vrouwen in lage concentratie aanwezig. Sporten heeft een positieve invloed op de aanmaak van deze stof. Een verhoogde concentratie geeft een goed gevoel.
•Serotonine, is een stof die bij een toename in dosering negatieve gevoelens geeft. Het is bekend dat bij extreme inspanningen de dosering toeneemt en dus negatieve gevoelens kan geven, een soort hersenvermoeidheid. Bij lichtere inspanningen treedt deze hersenvermoeidheid waarschijnlijk ook op, maar geeft dan een gevoel van ontspanning.