Waarom koel je af door te zweten?

Toegevoegd na 2 minuten:
Had iets te maken met verdamping, maar ik weet het niet precies meer en kan het nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
10.4K

Het beste antwoord

Zweet bestaat v.n. uit water. Zodra het zweet (water) aan de oppervlakte van de huid verschijnt, begint het te verdampen. Voor verdamping van een vloeistof is energie (warmte) nodig en die warmte wordt onttrokken aan de huid (lichaam). Daardoor koelt je lichaam af.

Bij deze verdamping daalt de temperatuur, iets dat goed te voelen is als men blaast op wat aceton die men in de hand houdt, of op een bezweet stukje van de huid. De temperatuur is een maat van de gemiddelde snelheid van de vloeistofmoleculen, dus door het ontsnappen van de snelste moleculen zal de temperatuur van de vloeistof lager zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Door verdamping onttrek je warmte aan je huid (dus lichaam)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer de temperaturen stijgen, beginnen de zweetklieren in onze huid meer zweet te produceren.

Zweet verdampt op je huid en daardoor koel je af.
Zweetklieren zijn eigenlijk de airconditioning van ons lichaam. Als het erg warm is moet je zweten, hoe onprettig dat ook is.

Omdat we zweten op warme dagen blijft ons lichaam op een constante 37 graden. Zweten doen we altijd, ook wanneer we het niet extreem warm hebben. Gemiddeld verliest iemand een halve liter zweet per dag, mannen iets meer dan vrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verdamping kost energie. De energie die nodig is om zweet te verdampen wordt onttrokken aan de huid, waardoor de huid afkoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met het 'afscheiden' van vocht bij temperatuurverschillen! Het is vaak duidelijk zichtbaar bij een fris biertje uit de koelkast....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is op zich heel logisch:

Je zweetklieren produceren zweet, op het moment dat je lichaam aangeeft dat het te warm is. Bijvoorbeeld door inspanning of koorts.

Het vocht komt op je huid, en neemt de warmte op. Als het vocht verdampt, neemt het de warmte met zich mee.

Je kunt meer vinden over zweet op wikipedia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te zweten regelt de huid de temperatuur en de waterhuishouding in het lichaam. De huid is het grootste orgaan van de mens. Bij enorme hitte laten de poriën (dat zijn de piepkleine gaatjes in de huid) het vocht uit het lichaam los. Als dit niet gebeurd, raakt het lichaam oververhit. Het moet in het lichaam altijd ongeveer 37 graden Celsius zijn. Als men sport of hoge koorts heeft, kan de temperatuur al snel oplopen, wat leidt tot zweten. Hierdoor koelt het lichaam af. Zweet zorgt er ook voor dat de afvalstoffen uit het lichaam worden geloosd. Voor het grootste deel bestaat zweet uit water, maar het bevat ook afvalstoffen en zout.