Gaat de evolutie vandaag sneller?

Het wordt vrij warm vandaag. Ben ik dan morgen meer geëvolueerd dan op een koude dag?
http://www.nu.nl/wetenschap/2029431/evolutie-gaat-sneller-door-warm-weer.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De titel van het bericht is niet correct. Het gaat niet om warm weer, maar een warm klimaat. Als je het leest, dan kom je erachter dat dieren in een warm klimaat 1,5 keer zoveel mutaties in hun cellen hebben dan dieren in een koud klimaat. Zoals Jelle al aangeeft gaat evolutie over generaties en niet binnen één individu.
Er is hier sprake van een onduidelijke berichtgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Evolutie is een process dat zich oover generaties afspeelt, en dus niet binnen een enkel individue.

Dus nee. Je bent morgen niet meer geevolueerd dan vandaag.

BEhalve natuurlij kals je in de zon gaat zitten en al je cellen muteren en je tot een groen slijmerig monster maken LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, jij zelf zult niet evolueren. De kans dat er "fouten" in het DNA in je voortplantingscellen zitten zal wel groter zijn als je in een (behoorlijk) warm klimaat woont, en daarmee is de kans dat je nieuwe genen introduceert enz wel groter bij je kinderen dan. Maar evolutie is ook meer dan puur genetische veranderingen, er komt ook een stuk natuurlijke selectie bij kijken. Natuurlijke selectie vindt relatief veel plaats in een veranderend klimaat (soorten worden gedwongen zich aan te passen of uit te sterven), dus wat dat betreft zou het kunnen dat de mens op die manier de evolutie versnelt met de klimaatveranderingen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja de evolutie gaat steeds sneller, klopt helemaal...

Omdat mensen kunnen leren, er staat niet dat ze dat doen, maar kunnen het wel... En dat is de versnelling van de evolutie...