Kunnen dieren ook ongesteld worden ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag +

Het beste antwoord

Het bloeden bij dieren is een teken dat de vruchtbare periode is begonnen. Bij mensen daarentegen is de menstruatie een teken dat het te bevruchten eitje juist ,'exit' gaat zonder bevrucht te zijn. Ik vind loopsheid bij dieren zoals mijn hond anders dan de menstruatie. Binnen deze periode , zo'n twee weken na het begin , kan een teefje gedekt worden op dat moment is er bijna geen afscheiding meer. Wil de reu eerder op agressieve of hoffelijke manier dekken dan bijt zij van zich af zodat er aan duidelijkheid niet te wensen over is. Als een teefje een reutje niet ziet zitten, bijt ze zeker van zich af tot op de bewuste dag.
Tijdens de periode dat een hond bloed zie je ook (als het teefje dit toestaat) dat de reu haar het hof wil maken door te spelen en het likken van haar geslachtsdeel.
Fysisch, cultureel en sociaal gezien is loopsheid dus wezenlijk anders dan een menstruatie bij mensen.
Hoe de functie van bloeden in evolutionaire zin tussen sootren zo kon gaan verschillen is weer een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hoor. Bij een hond noem je dat loops en bij herten noem je dit 'bronstig'. Zo zijn er nog meer voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bronstig is wat anders, dat is de periode waarin een hert juist vruchtbaar is (dus willig is om te paren).
Jazeker.

Een hond wordt loops, dan is ze een periode ongesteld en verliest ze ook bloed.

Een konijn wordt ook ongesteld met bloedverlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
p.s. Zoogdieren worden ongesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dolfijnen? Nijlpaard?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord was niet generaliserend voor alle zoogdieren op een hoop bedoeld maar in de zin van dat van alle diersoorten de zoogdieren als enige ongesteld kunnen worden. Dit ter verduidelijking op de eerder gegeven antwoorden.
Ja dus, maar het is evolutionair niet heel handig aangezien het onhygienisch is en roofdieren aantrekt. Gelukkig kunnen de meeste dieren niet ongesteld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, bij een hond heet dat loops, bij een varken spilks en bij een koe tochtig.