eigenlijk is de huid een perfect systeem. Hij is doorlatend voor bijv water, via de porien maar dicht voor chemicalien en ziekte kiemen
De huid bestaat eigenlijk uit 3 lagen, opperhuid, lederhuid en bindweefsel. Zie de link waar e.e.a ook nog (in eenvoudige taal) wordt uitgelegd

Toegevoegd na 2 minuten:
ik realiseer me ineens dat ik in het antwoord meer beschrijf hoe de huid het lichaam beschermt tegen infecties. De huid zelf wordt beschermd door de talgklieren en de goed bacterien die eropzitten. Het je echter pech is dat niet genoeg, krentenbaard en zwemmerseczeem zijn voorbeelden van infecties van de huid
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de huid zelf doet niets zoveel
aangezien de opperlaag eigenlijk dood is
maar het is de bloedtoevoer die in de aanval gaat allereerst met witte bloedcellen en later door het beschadigde cel materiaal te vervangen.

als je bedoeld dat bacteriën op de huid komen zonder binnen te dringen de huid is alleen maar een soort afsluitende laag.
ze sterven daar meestal gewoon en door wassen etc houd je de bacterie groei onder controle
Een infectie ontstaat ook alleen maar door wondjes (open contact met de bloedbaan) en de daar aanwezige witte bloedcellen.
13 jaar geleden
Neem nou het filmlaagje dat zich bevindt aan de oppervlakte van de huid. Dit wordt gevormd door zweet, talg en de door onze bacterieflora geproduceerde stofwisselingsstoffen. Het beschermt het lichaam tegen uitdrogen en vormt tegelijkertijd een barrière tegen schadelijke bacteriën en schimmels. Bovendien bevinden zich in het zweet de voor de bestrijding van ziekten belangrijke immuunglobulines IgA en IgG.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doet onze lichaamstemp. 37,2 is ideaal tegen schimmels en infecties