Wat is het verschil tussen compost en humus?

In het bos verteren de oude bladeren en plantenresten vanzelf tot vruchtbare grond maar als je dat thuis op een composthoop doet zeggen ze dat je er een of ander spul op moet gooien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.9K

Het beste antwoord

Compost is een resultaat van een door mensen gecontroleerd ontbindingsproces. Compost kan bestaan uit groente-, fruit- en tuinafval.
Humus ontstaat in de natuur. Dit wordt gevormd door de een ontbinding van plantaardig en dierlijk materiaal.
Dit is een langzaam proces.

Omdat bij het composteren zeer divers materiaal bij elkaar gebracht wordt en het materiaal niet altijd goed in evenwicht is, kunnen er bij het composteren problemen ontstaan zoals o.a. ammoniakgeur, geur van rotte eieren, te lage of te hoge temperaturen of vliegen en muggen bij de composthoop. Ook kan de composthoop te nat of te droog zijn. Om die reden moet er dan vaak iets aan de composthoop gedaan worden. (kalk, zand, beendermeel e.d. toevoegen).
De natuur neemt zijn tijd, de mens is ongeduldig. Om die reden voegt men vaak een 'compostversneller' aan de composthoop toe. Deze bevat verschillende soorten actieve bacteriën en voedingselementen. Deze vormen een ideale voedingsbodem voor het bacterieleven die de compostering enorm versnellen.

Mits je de ruimte hebt (i.v.m.. de geur) en het geduld, kun je thuis ook compost maken zonder versneller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Is in mijn ogen helemaal gelijk... Het is organisch materiaal dan aan het ontbinden is... Op de ene plek heet dat humus en op de andere plek heet dat compost, maar is hetzelfde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Humus en compost zijn niet hetzelfde.
Zie link:http://nl.wikipedia.org/wiki/Humus
Op de bodem van een bos vallen jaarlijks grote hoeveelheden bladeren, takjes, vruchten, kruiden, ... door
de aanwezige wormen, schimmels en bacteriën worden al die takjes en twijgen langzaam aan afgebroken
tot humus.
Compostering is een identiek proces met dat verschil dat de afbraak in plaats van in een fijn laagje op de
bosbodem, gebeurt in een vat of op een hoop...
bij een composteringswerf wordt het materiaal van vele duizenden tuinen samengebracht... en verwerkt tot humus, bruikbaar voor tuin en landbouwgrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Compost wordt verwerkt tot compost. Is hooguit humusachtig.
Humus staat voor een volledig natuurproces van afgevallen bladeren en bacterien en wormen tot een mooie vruchtbare grond. Compost is het proces waarbij zowel voedselafval (bijna alles, behoudens aardappelschillen) als tuinafval in een compostvat of composthoop systematisch luchtig opgestapeld wordt met als resultaat een rijke samenstelling die met aarde vermengd moet worden, anders heb je verbrandingsverschijnselen.