Kun je slaaptekort inhalen?

Volgensmij is dit een mythe en niet helemaal waar. Alleen ik kan niet meer vinden waar ik dat een keer heb gelezen. Ik vraag me dus sterk of mijn gedachten wel juist zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
relaxt, dit wist ik nog niet!

Het beste antwoord

Regelmatig uitslapen in het weekend om de tekorten van tijdens de week in te halen helpt niet, ontdekten wetenschappers.

Chronisch tekort
Een recente studie bestudeerde de effecten van slaaptekort op korte en lange termijn. Daaruit bleek dat degenen die één nacht te weinig slapen dit kunnen inhalen door vervolgens extra lang te slapen. Degenen die echter kampen met chronische tekorten, kunnen hun slaap niet op dezelfde manier inhalen. Hun toestand verslechterde elk uur dat ze wakker waren.

Concentratie
Slaaptekort is niet alleen gevaarlijk omdat je concentratie daalt, waardoor je vaker fouten maakt en dit soms tot ernstige ongevallen leidt, dit heeft ook impact op de coördinatie van je lichaam. "We weten dat 24 uur wakker blijven dezelfde impact heeft op je rijprestaties als wanneer je dronken bent", aldus professor Daniel Cohen.

Hersteld voelen
Het uitgeruste gevoel dat je krijgt van uit te slapen is voornamelijk psychosomatisch, vaak omdat dit gepaard gaat met een vrij dagje. Mensen kunnen zich hersteld voelen wanneer ze wakker zijn, waardoor ze niet beseffen dat ze een chronisch tekort hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de geleerde met hun onderzoeken zijn van mening dat het niet kan.

Ik zelf merk dat het wel helpt als ik een tijd heel druk ben geweest en weinig heb geslapen dan moet mijn lichaam meer slapen en haal ik verloren tijd weer in soms duurt dat een paar dagen en slaap ik heel veel,totdat ik voel dat ik weer fris ben.
ik heb mij ook een aantal maal in mijn leven zwaar over werkt maanden achter elkaar dagen van soms 20 uur werken en chronies te veels te weinig slapen tot dat ik echt op was.Dat heeft er toe geleid dat ik dan een paar maanden moest herstellen waarin ik grote delen van dagen en nachten voornamelijk sliep.Van uit mijn ervaring zeg ik dus dat het wel kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel simpel.
nee dat kan je niet inhalen .
je lichaam geeft aan wanneer het moet rusten doe je dat niet dan kan dat op den duur lichamelijke klachten geven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Recentelijk stond er een artikel in de krant dat mensen die een nacht slaap overslaan (zelfs maar één), een aanzienlijk grotere kans hebben op diabetes. In dat opzicht kan je dus zeker geen slaap inhalen.