Is dit (image) een Heikikker? En wat doet die eigenlijk buiten met dit weer.

Dacht dat kikkers in de winter lekker in de modder zaten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Het is een bruine kikker (Rana Temporaria) en is één van de vroegst actieve kikkers in het voorjaar. Maar januari is wel erg vroeg...
bamibal
13 jaar geleden
Ik denk dat een bruine kikker is

De bruine kikker is een relatief grote, gedrongen kikker met een grote, platte kop en een relatief stompe snuit. De kikker wordt ongeveer 7 tot 9 centimeter lang. Mannetjes kunnen tot 10 cm lang worden, de vrouwtjes worden gemiddeld groter en bereiken maximaal 11 cm.
De kleur van de bruine kikker is altijd bruin, vrouwtjes neigen vaak meer naar rood, maar de variatie is enorm en ieder exemplaar heeft een iets afwijkende tekening. Kenmerkend is de grote donkerbruine driehoekige vlek van de neusgaten over het oog naar de bovenzijde van de voorpoot, in de vlek is het trommelvlies gelegen dat ongeveer dezelfde kleur heeft en moeilijk te zien is. Het trommelvlies of tympanum is ongeveer 3/4 van de diameter van het oog, een verschil met sommige andere soorten. Op de bovenlip is vaak, maar niet altijd, een lichtere streep aanwezig. Op de bovenzijde van de rug zijn twee huidplooien of dorsolaterale lijsten aanwezig die goed zichtbaar zijn door de lichtere kleur, met op het midden van de rug een lichtere maar niet altijd duidelijk zichtbare streep. De achterpoten zijn altijd donker gebandeerd al kan de intensiteit variëren van duidelijk gebandeerd tot nauwelijks waarneembaar. De buik is wit tot geelwit en heeft soms een lichte grijze marmertekening bij de mannetjes tot een gele of rode marmertekening bij de vrouwtjes. De keel is vaak wit of soms grijs met vaak een lichtere middenstreep

Jammer dat je de zijkant van de kop niet ziet,dan weet je het zeker !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit mannetje van de gewone bruine kikker, mankeert wat.
Een deel van de bruine kikkers overwinteren op het land en een deel onder water.
Ze ademen dan door hun huid, daarom is een goede waterkwaliteit met voldoende zuurstof, erg belangrijk.
In een winter met ijs en vooral sneeuw, gaan de onderwateralgen dood door lichtgebrek ( sneeuw) deze algen zorgen in de winter voor zuurstof.
Tevens ontstaat dan een rottingsproces, deze rottingsbacteriën gebruiken ook zuurstof en produceren giftig moerras gas.
Hierdoor wordt het water te slecht voor kikkers, om te kunnen overleven komen ze soms naar boven voor de broodnodige zuurstof, zoals op je foto.
Helaas zullen deze winter , veel van de bruine en groene kikkers die onder het ijs zaten de winter niet overleven.
Het plaatsen van een simpel luchtpompje, kan dit probleem voor 100% oplossen.