hoe komt het dat bij bomen het lijkt of ze in eern soort 'spiraal' omhoog groeien? Als je naar de lengte nerf op de stam kijkt, draait die naar links

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Het beste antwoord

Planten proberen zo veel mogelijk zon te vangen. Daarom draaien sommige planten met de zon mee gedurende de dag, en in de ochtend staan de bladeren / bloemen weer gericht op het punt waar de zon op komt. Het gemiddelde van de pant staat gericht op 'het hoogste punt'van de zonnestand. Echter, de zon bereikt zijn hoogste punt steeds westelijker gedurende het jaar (Dit komt omdat de aarde om de zon heen draait gedurende het jaar, waardoor het hoogste punt steeds iets verschuift aan de horizon). Hierdoor komt ook 'het midden' van de plant steeds iets verschoven te staan. Dit leidt tot een draaiing in de vaten van de plant die gedurende het jaar gevormt worden; Dat zie je bij het ouder worden van bomen in de bast / houtvaten terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat komt omdat de bast van de boom een grove stuctuur heeft.En daardoor lijkt hij zo te groeien.Als je dat bij een berk {witte bast} doet dan is dat niet het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de zelfde reden waarom water in een spiraal naar de afvoer kolkt: De draai beweging van de aarde zorgt hier voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een krulwilg, is de stam gedraaid, maar dat zit genetisch in de soort zelf, ook bij andere boomsoorten zie je dit wel eens, maar het is zeker niet zo, dat alle boomstammen draaien, bij de meeste bomen zie je dit helemaal niet, dus ik denk dat je bomen bedoelt, die genetisch, dus soortafhankelijk geneigd zijn enigzins gedraaid te groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is 1 van de 1000 wonderren van moedernatuur.
doordat de boom elk jaar een stukje groeit krijg je een laagje hars aan de binnenkant. Omdat de boom ooit klein was en de hars van uit het midden van de boom komt krijg je een spiraal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja binnenkant boomschors
niko
13 jaar geleden
niet elke boomsoort bevat hars.