Wat is de gevaarlijkste plant ter wereld?

Niet alleen welke het giftigst is, maar ook welke plant voor de meeste doden heeft gezorgd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je bedoelt om onder te gaan staan is dat de waterlelie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://instantsfun.es/badumtss
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het "grap" geluid. Tenminste, ik neem aan dat je reactie als grap bedoeld was :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij als eerste te binnen schoot was de vleesetende plant, maar die zal het wel niet zijn :)

Antwoorden (12)

De tabaksplant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jacobskruiskruid
De laatste tijd woekert er in Nederland een plant die uiterst gevaarlijk is voor paarden en andere zoogdieren: Het Jacobs-kruiskruid (Senecio Jacobea L.). In het buitenland is dit kruid al lang bekend en de schrik van iedere vee- en paardenhouder, maar in Nederland kwam dit plantje tot voor kort niet op grote schaal voor. Jacobskruiskruid is een zeer gevaarlijke plant; zo gevaarlijk dat in veel landen zelfs een verdelgingsplícht is ingesteld voor grondeigenaren die dit kruid op hun grond hebben staan.

Jacobskruiskruid is een onkruid dat zich razendsnel verspreidt door middel van pluizige zaadjes die door de wind kilometers ver worden meegevoerd. Een volwassen plant produceert 75.000 - 200.000 zaadjes. De plant komt thans in alle streken van Nederland voor.

De plant is enorm giftig voor zoogdieren, inclusief mensen. Het is met name giftig als het wordt ingenomen; alle delen van het kruid bevatten uiterst giftige glycosiden (alkaloiden) welke leiden tot ongeneeslijke leverschade. Volwassen planten dragen 25-50 procent van het gif in de bladeren, de bloemen bevatten tenminste twee keer zoveel als de bladeren.

De meeste dieren mijden de plant, maar het wordt anders wanneer dit gewas terecht komt in hooi- of kuilvoer; de dieren herkennen de plant niet meer en eten het gewoon op. Anders dan de meeste andere giftige planten verliest Jacobskruiskruid zijn giftige werking niet na droging en blijft het dus ook in hooi onverminderd zeer gevaarlijk. Het gif verspreidt zich via de Jacobsplant door het hele hooi.

In de landen waar Jacobskruiskruid voorkomt sterven jaarlijks vele paarden, koeien en ander vee na het eten van hooi- of kuilvoer waarin dit kruid zat. In de landen waar Jacobskruiskruid al langer voorkomt is de plant dan ook sterk gevreesd, zijn de gevaren goed bekend, en geldt vaak zelfs een verdelgingsplicht: Grondeigenaren zijn verplicht om dit onkruid te bestrijden.

de rest staat in de link kon ik niet meer plaatsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bolpapaver, word onder andere morfine en heroine van gemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
morfine heeft ook nuttige toepassingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt maar kan ok verslavend en dodelijk zijn... er worden nog meer stoffen uit opium gewonnen maar deze klonken mij het meest bekend.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapbol
Cocospalm. per jaar overlijden meer mensen aan een vallende cocosnoot dan dat er door haaien worden opgegeten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oja die komen hard aan die noten lijkt me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms is er dan iets wat krak zegt, en vaak is het dan niet de noot. +
paulus811
13 jaar geleden
thanks conan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker goed
Dat is de vleesetende plant.
Die heeft heel veel vliegen/insecten doodgemaakt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De boom. Eens hij bedolven is onder gesteente, door thermochemische processen omgezet in petroleum en opgepompt wordt, geeft hij aanleiding tot internationale oorlogen met tientallen miljoenen doden tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat de wolfskers een van de giftigste planten ter wereld is. Een volwassene sterft bij inname van ongeveer 10 bessen en kleine kinderen al bij inname van 1 bes.
Deze bes wordt wel gebruikt in de geneeskunde, er wordt atropine uitgehaald, wat wordt gebruikt bij de oogarts, om de pupil te verwijden.

Nog meer info vind je op de meegestuurde link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Papaver en de cocaplant en tabak zullen waarschijnlijk samen in de top 3 staan heroine en cocaine doden namelijk niet alleen de gebruikers maar ook velen die het product niet eens ruiken kopen of zien! Kijk maar eens in afghanistan of mexico (en heel veel andere landen)!

Misschien zijn de gebruikers nog wel het beste af!!!!
Maar het is moeilijk te zeggen....

Maar als je zo redeneert kan je hout van bomen ook de schuld geven van mensen die verbranden in een gebouw met hout!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De blauwe regen, gouden regen, vingerhoedskruid en oleaner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er worden al veel giftige planten genoemd, maar ik mis nog een hele giftige die ook in Nederland voorkomt, en al in hele kleine hoeveelheden giftig is: Gevlekte scheerling. Gevlekte scheerling bevat het zenuwgif coniïne en heeft in zeer kleine hoeveelheden al de dood tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waterlelie ga maar eens 10 min onder hem de echte leef omgeving staan zonder iets aan te rake hou je niet vol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de cocaplant, oorzaak van drugsoorlogen, overdossisen enz.