Wat doet een mier als je hem uit een mierenkolonie haalt en 1 km verderop zet?

Vindt hij dan gewoon de weg weer terug, wordt hij lid van een andere mierenkolonie of anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag. Leuk ook. Er is vast veel onderzoek naar gedaan.

Het beste antwoord

Een mierenkolonie is een zeer gespecialiseerde collectieve gemeenschap van koninginnen, vrouwtjes (werksters) en mannetjes (die zorgen alleen voor de voortplanting). Een groep koninginnen en mannetjes kunnen vliegend het nest verlaten om voor te planten en een nieuwe kolonie te stichten. Na de voortplanting zijn de mannen niet meer nodig en gaan dood. Een mannetjesmier ergens anders neer zetten heeft geen zin dus, die gaan sowieso dood.

De mieren die je buiten het nest ziet zijn vrouwelijke verkenners. Zij navigeren door het aantal stappen te tellen en door het spoor aan pheromonen (geurstoffen) die afgescheiden worden. Een mier oppakken en km verder neer te zetten zorgt er voor dat het nest niet of zeer moeilijk terug kan worden gevonden. De taak van zo'n verkenner is voedsel zoeken en terugbrengen naar de kolonie. Dat zal de mier dan wel blijven doen tot de dood.

In één van de antwoorden lees ik iets over cognitieve eigenschappen. Een mier heeft geen hersenen, "alleen" maar zenuknooppunten. Hierdoor ontbreekt het vermogen om informatie te onthouden op de manier zoals wij dat doen. Ik vond een heel leuk artikel over het collectieve brein van de mier. Hierin wordt gesteld dat een eenzame mier (in de zin van losgesneden van de groep) volkomen hulpeloos en gedesoriënteerd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede uitleg, ik vond het leuk om te lezen. +1

Andere antwoorden (6)

Hij word lid van een vakbond. Deze gaat klagen bij de regering. Die zorgen dan, na dreiging met staken, voor openbaar vervoer. Dan neemt hij de bus en gaat terug naar zijn eigen kolonie.
Maar serieus. Hij vind gewoon de weg zelf terug.

Toegevoegd op 01-06-2009 10:41:03
Mieren gebruiken bijvoorbeeld het bouquet van koolwaterstoffen, die als een soort waslaag op hun huid zit, om te kunnen herkennen tot welke kolonie ze behoren. Als een individu het nest binnenkomt met de verkeerde samenstelling van deze koolwaterstoffen, zal deze (hardhandig) verwijderd worden. Om alle nestgenoten hetzelfde te laten ruiken, worden de geurstoffen vermengd met voedsel uitgewisseld tussen mieren. Dit heet ook wel trophallaxis. Mieren vallen aan en verdedigen zichzelf en hun nest door te steken met een gifangel, of te bijten en vervolgens mierenzuur in het bijtwondje te spuiten. In Maleisië komen mieren voor die als ze worden aangevallen exploderen door hun maagmembraan te laten springen, waarbij de aanvaller soms ook ten gronde gaat.[1]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarop is dit antwoord dan gebaseerd Ché?
Ik zou zeggen die loopt zich verloren... een mier is een half miljoen lichaamslengtes van huis... Dus voor een mens zou dat ±1000 kilometer van huis zijn te voet... Dat redt hij in mijn ogen niet... Nee die komt maatjes tegen van dezelfde soort en het valt hem niet eens op dat hij ergens anders zit, want dan zou de mier cognitief geheugen moeten hebben... Nee die gaat niet aans opzoek, die doet gewoon vanzelf... Die loopt gewoon wat rond tot hij er een herkent en dan sluit hij zich aan... Komt de mier niemand tegen van de eigen soort dan loopt hij tot hij klaar is met zijn lopen en sterft zonder problemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw redenering klopt niet helemaal zie hieronder Mieren gebruiken bijvoorbeeld het bouquet van koolwaterstoffen, die als een soort waslaag op hun huid zit, om te kunnen herkennen tot welke kolonie ze behoren. Als een individu het nest binnenkomt met de verkeerde samenstelling van deze koolwaterstoffen, zal deze (hardhandig) verwijderd worden. Om alle nestgenoten hetzelfde te laten ruiken, worden de geurstoffen vermengd met voedsel uitgewisseld tussen mieren. Dit heet ook wel trophallaxis. Mieren vallen aan en verdedigen zichzelf en hun nest door te steken met een gifangel, of te bijten en vervolgens mierenzuur in het bijtwondje te spuiten. In Maleisië komen mieren voor die als ze worden aangevallen exploderen door hun maagmembraan te laten springen, waarbij de aanvaller soms ook ten gronde gaat.[1]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Ché, ik lees nu pas je reactie. Waarom heb je dit niet als naschrift bij je eigen antwoord gezet? Ik vind dit een veel relevanter antwoord. Het is in ider geval een antwoord of een mier zomaar door een andere kolonie worden geaccepteerd. Ik denk net als jij van niet en dat zou betekenen dat de mier dood gaat als hij de kolonie niet kan vinden.
Ik denk dat de mier vrij goed de weg kan terugvinden. En anders zal die wellicht opzoek gaan naar een nieuwe kolonie, of in eenzaamheid sterven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat hij gewoon zjin miermier aanzet en de route terug volgt naar huis. Stel als hij geen verbinding kan maken met de sataliet, dan zoekt hij een alternatieve route en sluit zich bij de andere kolonie.

(neem mijn antwoord niet te letterlijk op, maar figuurlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou ook kunnen. Had ik nog niet aan gedacht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
xD miermier +1
Ik betwijfel of een mier de weg terug kan vinden. Ik acht de kans groot dat zij vroeg of laat een andere kolonie kruist en dan wordt gedood en genuttigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mieren volgen een geurspoor, zij het achtergelaten door koloniegenoten, zij het door zichzelf, als het een verkenner betreft.
Als je een mier 1 km buiten zn kolonie loslaat heeft ie dus geen enkel (herkenbaar) geurspoor om te volgen en loopt ie een willekeurige richting op.