Oostenwind komt in de Winter van het berekoude Siberië : met soms temperaturen van -30 °C en kouder.
Wanneer we die wind krijgen en hij is niet te fel , valt dat dikwijls mee (landwind) , en soms kan de Zon vollop schijnen.
Wanneer er een harde wind uit het Oosten (of Noordoosten) komt kand die snijdend koud zijn.
Noordenwind (Noordwestenwind) is koud (Winter), vochtig met veel sneeuw...en die heeft een veel koudere gevoelswaarde dan echte temperaturen :dat is zeer vochtige wind.
Maar ook Zuidoosten wind kan koud zijn omdat die dan weer van de koude Alpen komt in de Winter.
Zuid , Zuidwest en West : zijn doorgaans zacht ( maar dit is niet absoluut).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

bepaalde luchtstromingen, drukgebieden, jaargetijde en de wind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lage temperatuur in combinatie met een hoge luchtvochtigheid en een beetje wind; vooral dat laatste doet het snel koud lijken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je erg bang bent voor Sinterklaas kan dat je ook een koud gevoel geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent zelf 37 graden Celcius. Als je dan gaat staan in een kooi waar het 0 graden is, zal je dus afkoelen.

Als het niet waait, gaat dit gewoon relatief langzaam.
Zodra het gaat waaien gaat het veel sneller, en waarom is heel simpel. De wind is zelf ook 0 graden (in dit voorbeeld), doordat die wind langs jij komt, warm jij die wind op, die energie die je daar voor nodig bent, gaat bij jou dus verloren. Dus jij krijgt het kouder. Als de wind harder gaat waaien (sneller) komt er meer wind langs per minuut en zal jij dus meer warmte afstaan aan die wind. Met als gevolg dat jij het dus meer koud krijgt, dan anders.