Welk raar wit ongedierte maakt krassen in mijn bureaublad

Ik heb al een tijd last van allerlei soorten bijna onzichtbaar ongedierte, deze (larve ofzo) maakt krassen in mijn bureau. Wie weet wat dit is?

Toegevoegd na 27 minuten:
Volgens mij is het ongedierte omdat ik al eerder rechte krassen tegenkwam, b.v. op mijn vinger, maar ook aan de binnenkant van een nieuw plastic bakje waarin ik mijn sleutels en mobiel bewaarde, maar ook rechte krassen op m'n vingers en bv een lederen steel.
Extra foto is van een luidsprekerbox (hout) daarin zie rechtsboven (2e korte kras) ook iets wit aan het einde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (11)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk.... dat het de blanke laklaag is die loskomt van het hout.
Zo maar een gok.
Wat de rest is .... geen idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat we hier flink in de maling worden genomen.

Toegevoegd na 3 minuten:
mocht dit niet het geval zijn denk ik dat het gewoon krassen zijn van spullen die erop hebben gelegen(zoals de sleutels). Een kras kan snel ontstaan daar hoeft niet veel kracht achter te zitten.

Toegevoegd na 4 minuten:
als ik zo je gestelde vragen zie gebeurt er wel veel op je bureau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de onderste foto lijkt het alsof de Indische meelmot eitjes heeft gelegd. ( soms heel veel tegelijk) Ik hoop het niet voor je, want dit is een verschrikkelijk insect wat even moeilijk, zo niet moeilijker te bestrijden is dan de kakkerlak.
De larfjes gaan dwars door verpakkingen heen en vreten alles van plekken waar jij ze niet wilt vinden. Je moet alles lucht- en waterdicht afsluiten.
De motjes doen verder weinig kwaad, alleen hebben ze een enorm irritante manier van vlak langs je oren vliegen. Moeilijk te vangen ook. Eenmaal op een mottenvanger (mannetjes) terechtgekomen (plakstrips met feromonen) slaan ze nog minstens 5 dagen met hun vleugeltjes.
Alleen is de tijd van het jaar niet zo voor de hand liggend. Het leggen van eitjes gebeurt volgens mij meer tussen mei en oktober.
Ook geven ze geen krassen. Wel draden. Het is net spinrag, zo'n nestje..
Hoop maar dat het iets anders is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou het supermier zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat witte ongediertje heet zand, stof en gruis. De witte krassen ontstaan als je het zand, stof of gruis met een ietwat zwaar voorwerp vooruit jaagt over gelakte oppervlaktes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben het eens met jelle. Dit zijn duidelijk krassen die door een scherp voorwerp gemaakt zijn. De krassen zijn recht wat duidt op snelheid tijdens het krassen. Een houtetende larve zou nooit zulke mooie rechte gangen maken. En er zijn weinig organismen die plastic bakjes lekker vinden. Doe eens stofzuigen thuis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik ook gehad. Dat is het Friese Schaatsmugje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn fake diertjes, die komen vaak voor waar erg veel gedagdroomd wordt, ze houden van bovenkanten van luidsprekerboxen waarvan de laklaag sterk is aangetast door vocht, je kunt hier alleen nog maar van af komen door alles minstens 1 uur buiten in de sneeuw te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
:-)
Dat is een bepaald soort hoofdluis die de speciale eigenschap heeft om ipv fosfor, arsenicum in hun DNA in te bouwen. Bel de Nasa zou ik zeggen, jouw bureau en luidsprekerbox zullen waarschijnlijk voor altijd de geschiedenisboekjes ingaan!