Welke succesvolle voorspellingen zijn er gedaan met behulp van de evolutietheorie?

Een recent voorbeeld is bijvoorbeeld de vondst van het fossiel van Tiktaalik, een fossiel dat de voorspelde eigenschappen had voor een overgangsfossiel tussen een volledig aquatisch bestaan en een bestaan deels op het vasteland. Bovendien werd deze gevonden in aardlagen van de vooraf voorspelde leeftijd op een vooraf voorspelde locatie.

Welke voorbeelden van succesvolle voorspellingen zijn er nog meer te vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Darwin vermoedde dat wij afstammen van wezens die zelf Vitamine C zouden kunnen aanmaken , zoals katten en honden.
Maar door evolutie zou die eigenschap verdwenen zijn. En was de mens genoodzaakt Vitaminen C in de vorm van fruit ... tot zich te nemen.
Onlangs heeft men dat Gen in het DNA van de mens gevonden.
Andere voorspellingen in onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De evolutietheorie is geen voorspellende theorie. Het is een theorie waarmee je dingen kan verklaren. Namelijk waarom mensen/dieren zijn zoals ze nu zijn & in meer of mindere mate waar ze vandaan komen.
Het enige wat je ermee kan 'voorspellen' is dat er een oplossing gaat komen voor de problemen die de mens nog heeft. Maar wat die oplossing is, of hoe die eruit ziet, weet je niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En toch heb ik in mijn aanvulling een voorbeeld gegeven van een recente voorspelling welke met latere vondsten werd ondersteund. Zeggen dat de evolutietheorie "niet voorspellend" is, lijkt me dan niet geheel accuraat. Waarom zou het voorbeeld wat ik zelf gegeven niet als een geverifieerde voorspelling kunnen worden beschouwd? Waaraan zou iets moeten voldoen om als voorspelling gezien te mogen worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Essierulez: volgens mij heb je een andere vorm van voorspellen in gedachten dan SNE. Jij bedoelt: voorspellen welke levensvormen zich nog gaan ontwikkelen. SNE bedoelt: voorspellen welke bewijzen er nog gevonden gaan worden. Met andere woorden, voorspellingen van de orde: "als deze theorie klopt, dan zullen er tussenvormen tussen dinosauriërs en vogels geweest moeten zijn in periode X, overeenkomend met aardlaag Y, met de kenmerken a, b en c". Worden er daarna resten gevonden met kenmerken a, b en c in aardlaag Y, dan kun je spreken van een voorspelling die is uitgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een Theorie kan je dingen voorspellen als je aan de hand van een theorie: het invullen van de explanandum, kunt voorspellen/verklaren wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Wat jij als 'voorbeeld' geeft, voorspelt het niet. Daarmee kan je achteraf zeggen: je had kunnen zien dat. Maar dat is altijd achteraf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is toch juist precies wat er is gebeurt? Er is vooraf voorspeld: "In het noorden van Canada zou een fossiel te vinden moeten zijn met deze eigenschappen". Hierna is men gaan zoeken, en werd dit fossiel gevonden. De locatie en de eigenschappen werden gespecificeerd voordat het is gevonden. Er is dus voorspeld waar er in de toekomst een nieuw type fossiel, en redelijk nauwkeurig ook wélk fossiel, er later zou worden gevonden. Nogmaals, ik zie niet in hoe dit geen voorspelling is. Zeker niet omdat het dus gewoon voldoet aan jou vereiste voor een voorspelling.
Sinds kort is er nog een prachtig voorbeeld van een uitgekomen evolutionaire voorspelling bijgekomen: een gevederde theropode dinosauriër ouder dan Archaeopteryx:

http://evolutie.blog.com/2009/09/28/weer-een-evolutionaire-voorspelling-die-uitkomt/