Hoe komt het dat negers donker zijn?

Negers zijn zwart en ik ben een van die mensen in de minderheid. Nu wil ik weten waarom ik precies zwart ben geboren en andere mensen niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Kwestie van genetica. Het grootste deel van de tijd dat de mens op aarde is, hebben we in redelijk gescheiden groepen geleefd, die zich - zoals dat gaat met evolutie - zo veel mogelijk hebben aangepast aan de omstandigheden waarin zij leefden. In zeer warme, droge delen van de wereld, zoals Australie en Afrika, was een zwarte huid een groot voordeel in de felle zon, en hebben de mensen dus veel pigment ontwikkeld. Inmiddels zijn we zeer beweeglijke kosmopolieten geworden, en liggen de kleuren niet meer zo vast als vroeger, en zie je steeds meer mengvormen en overgangen, dus op de lange lange lange duur, zullen zowel pikzwart als spierwit als zuiver aziatisch zo goed als verdwijnen - hoewel 'zwart' het iets langer vol zal houden vanwege de genetische dominatie van het gen voor veel pigment in de huid. Daarbij maken culturele invloeden het gemengde huwelijk nog niet zulk gemeengoed als voor een dergelijke volledige vermenging mogelijk zou zijn. Vermoedelijk hebben jij en/of je ouders en/of grootouders genetische roots in dergelijke delen van de wereld liggen, waardoor bij jou alle genen voor een zwarte of donkerbruine huid aanwezig zijn. Niks mis mee. Kies je zelf later een donkere partner, dan zullen je kinderen zeker ook donker worden, kies je voor een uitgesproken lichte partner dan heb je een kleine ; ca, 1 op 4 ) kans op kinderen met een lichte huid.

Negers zijn niet zwart, maar donker van kleur. Dit komt omdat negers oorspronkelijk allemaal uit Afrika komen, waar de zon bijna altijd schijnt. Hierdoor is de huid van deze afrikanen in de loop der eeuwen donker gaan kleuren om weerstand tegen de zon te bieden.

Bronnen:
http://mens-en-maatschappij.kwero.nl/diver...

Je mag aannemen dat de evolutie een rol heeft gespeeld. Een donkere huid is beter bestand tegen felle zon. Doordat generaties lang mensen met een donkere huid betere overlevingskansen hadden zijn die in meerderheid overgebleven in warme streken. Toch hou ik steeds in mijn achterhoofd dat, op de huidskleur na dan, mijn genetische eigenschappen meer met een willekeurige Somaliër, Senegalees of Bantoe overeen zou kunnen komen dan met die van mijn eveneens blanke buurman. Met een soort van heimelijk genoegen, want ik vind dat er maar één menselijk ras bestaat: de mens. :-)

Zulke redeneringen zoals hierboven zijn niet waterdicht, want de donkerste mensen leven rond de evenaar in Afrika, waar de tropische bossen juist bescherming geven tegen de zon. Evengoed zou een lichte huidskleur dan verklaarbaar zijn. in de toekomst zal genetisch onderzoek nog preciezer kunnen bepalen wat nou precies verband houdt met variatie in uiterlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100