Hoe kan er op de aarde (voor eeuwig)lucht is

Iedereen ademt toch hoe kan dat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (5)

Wij ademen O2 in (zuurstof) en CO2 (koolstofdioxide) uit. Planten doen het andersom (simpel gezegt) zo blijft het in evenwicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is iets ingewikkelder, lucht bestaat uit verschillende moleculen. De stof die wij gebruiken (dus in jou visie opmaken) is zuurstof, O2. Deze wordt in ons lichaam omgezet in koolstofdioxide, CO2.

Planten 'maken' weer lucht. Zij gebruiken weer de CO2 (als lucht voor ons), en zetten die, met behulp van zonlicht weer om in O2.

Toegevoegd na 26 seconden:
moet zijn, planten maken weer zuurstof, niet lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet bepaald omgezet. O2 wordt gebruikt voor verbranding en CO2 is daarvan het restproduct :) Omzetten van iets is bijvoorbeeld glucose in glucogeen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We moeten het toch eventjes in jip-en-janneketaal houden! Maar oke, je hebt wel gelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien de simpliciteit van de wijze waarop de vraag wordt gesteld denk ik niet dat het onderscheid tussen omzetten of bijproduct oid zal aankomen ;)
Omdat 'lucht' (ik denk dat je op zuurstoof doelt) ook gewoon weer aangemaakt wordt.
Door bomen en planten, bijvoorbeeld.

Daarom willen we ook niet dat de Amazone naar de knoppen gaat. Niet alleen omdat het leuk staat, maar ook omdat het zuurstof oplevert...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als wij uitademen komt er CO² in de lucht, planten zetten deze stof (samen met water en licht) weer om in glucose en zuurstof, dit heet fotosynthese en vindt plaats in de groene gedeeltes van de plant. Daarom is het ook zo belangrijk dat er genoeg planten en bomen op aarde zijn die ons van zuurstof kunnen blijven voorzien.

Op de volgende site staat een leuk en informatief filmpje hierover, het is alleen wel engels:

http://www.youtube.com/watch?v=C1_uez5WX1o

Toegevoegd na 2 uur:
CO2 bedoel ik natuurlijk en niet CO in het kwadraat :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niet voor eeuwig lucht. De Aarde zal er niet voor eeuwig zijn.
De Aarde heeft een behoorlijke atmosfeer , omdat e Aarde juist een massa heeft , die dat toelaat.
Er ontsnapt niet te veel (Mars is daarentegen wel een deel van zijn atmosfeer verloren omdat het net iets te klein is en kan door zijn zwaartekracht maar een deel behouden.)
Wij hebben een mengsel van stikstof , zuurstof , koolstofverbindingen ,helium en nog een hele reeks van gassen in kleine hoeveelheden.
Maar twee miljard jaar geleden bestond onze 'lucht' vrijwel volledig uit koolstofdioxide . Het zijn onze vooral de planten die door fotosynthese voor genoeg zuurstof gezorgd hebben in de loop der tijden. Het dierlijk leven heeft zich daarin ontwikkeld.
Maar eens zal het veranderen We kennen een paar mogelijke scenario's , sommigen kunnen morgen gebeuren ,anderen over miljarden jaren . ik ga ze hier niet opsommen ,dat zou ons te ver leiden.... maar zelfs vandaag zijn er al signalen (warming up ,verdwijnen bos,....)
Maar eeuwig , helaas niet.