Welke hersenhelft is slimmer, de linker of de rechter hersenhelft ?

We spreken altijd van 2 hersenhelften, de linkerhelft stuurt de rechter kant van het lichaam aan, en andersom
Stel, de ene helft is slimmer dan de ander, zijn dan linkshandige mensen slimmer, mocht de rechterhersenhelft slimmer zijn, of andersom ?

Toegevoegd na 1 dag:
In deze 2 antwoorden val je feitelijk terug op cognitie.
Cognitie kan ook staan voor de mentale activiteit die de processen van leren, waarnemen, herinneren, denken, interpreteren, geloven en probleem-oplossen bevat
bron: wikipedia.
Als men dan vervolgens wikipedia erop na slaat en zoekt onder intelligentiemeting, dan krijg je een mooie uitleg hoe iets gemeten word.
Maar als bepaalde cognitieve vaardigheden, die beter ontwikkeld zijn, dan andere vaardigheden, is dan de stelling, dat het gedeelte wat beter ontwikkeld is, intelligenter is, dan het gedeelte wat minder onwikkeling kent, minder intelligent is, goed of fout ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Competitie tussen 2 hersenhelften.... ???Wie is slimmer, mooier, beter....alsjeblieft zeg: ze horen bij mekaar. Zullen we het daarbij laten????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw eindelijk bronnen die niet van Wikipedia komen... Het lijkt erop vooruit te gaan!!

Het beste antwoord

De linker hersenhelft en de rechter hebben allebei een eigen functie. Ze zijn dus allebei erg belangrijk, en dus ook even slim. Alleen verschilt het per persoon welke helft beter is ontwikkeld

Linkerhersenhelft:
Ontleden (taalkundig)
Logica
Weloverwogen
Rationeel
Methodisch
Geschreven taal
Numerieke vaardigheden
Beredeneerd
Wetenschappelijk
Pro-actief
Volgordelijk
Verbale intelligentie
Intellectueel
Analytisch

Rechterhersenhelft:
Allesomvattend
Intuïtief
Gevoelsmatig
Innerlijk bewustzijn
Creativiteit
Inzicht
Ruimtelijk inzicht
Verbeelding
Muziek, kunst
Reactief, passief
Gelijktijdig
Praktische intelligentie
Zintuiglijk
Geheel overziend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was moeilijk, twijfelde echt, en is puur gebaseerd op de anderen die jou antwoord als plusje hadden aangemerkt.
Dus welke hersenhelft van mij jij nu dankbaar mag zijn..laat ik aan jezelf over....

Andere antwoorden (1)

De ene helft kan niet goed functioneren zonder de andere helft en andersom.
Je kunt onmogelijk een helft uitsluiten van deelname aan een IQ-test. Dus je zult het ook nooit weten.

Bij mensen die een CVA overleven werkt de ene hersenhelft vaak slechter dan de andere. De mensen die links zijn aangedaan zijn er in andere opzichten slechter of juist beter aan toe dan de mensen die rechts zijn aangedaan. Voor de één is bv. praten een probleem, voor de ander is bv. schrijven een probleem. Zeg jij maar wie er intelligenter is..

Een verband tussen links- of rechtshandigheid en intelligentie is in de wetenschap (nog) niet gevonden.

Toegevoegd na 2 dagen:
Het blijft appels met peren vergelijken. De ene hersenhelft is anders dan de andere.
Je kunt hooguit constateren dat de ene persoon t.o.v. een andere persoon (of t.o.v. het gemiddelde) een minder ontwikkelde hersenhelft heeft. Met die constatering kun je nog niet de conclusie trekken dat in het algemeen de ene hersenhelft slimmer is dan de andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mischien de volgende vraag...wie is slimmer, de appel of de peer, haha....