wat is de reden dat walvissen en dolfijnen verdwalen en op stranden massal daardoor sterven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand zei mij ooit dat dat komt door alle lichtvervuiling. Dat normaal gesproken 's nachts de horizon boven zee het lichtst is, en ze zich aan de hand daarvan oriënteren; en dat ze nu verdwalen omdat de kuststeden zoveel licht uitstralen.
Maar ik heb geen idee of dat waar is, het zou ook absolute onzin kunnen zijn.

Het beste antwoord

Navigatie van deze dieren gebeurt deels door sonar. De geluidsgolven die ze uitzenden weerkaatsen tegen opstakels en zo weten de dieren waar ze wel en waar ze niet kunnen zwemmen.

Bij glooiende kusten zoals bij ons op de waddenzee komt er geen geluid terug (Omdat de bodem zo glooiend is, weerkaatst het geluid wel, maar voorwaarts, niet terug). De beesten zwemmen dus nietsvermoedend naar het strand tot het te laat is.