Wat is de dichtstbijzijnde planeet waar leven voor de mens mogelijk is?

En hoe lang is het daar naar reizen. En ik bedoel leven zonder een speciaal ruimte pak of iets dergelijks.

erotisi
een jaar geleden
Zonder speciaal ruimtepak... Nog geen planeet ontdekt.
TurfGraver
Hoe lang ben je?
Je staat er op.

Als zo'n planeet ontdekt zou worden, zou dit wereldnieuws zijn. Die bestaat dus (nog?) niet.

Kepler-452b is een exoplaneet rond de ster Kepler-452 in het sterrenbeeld Zwaan. Kepler-452b is gesitueerd in de 'bewoonbare zone' en herbergt mogelijk vloeibaar water. Hoewel deze planeet een neef van de aarde zou kunnen zijn, is hij ongeveer 1400 lichtjaar verwijderd van ons zonnestelsel. We weten niet waar de atmosfeer van de planeet uit bestaat, dus we weten ook niet of je de lucht daar zou kunnen inademen. Het is echter zeer onwaarschijnlijk dat het dezelfde mix van zuurstof en stikstof is als die van de aarde.
De zwaartekracht kan het dubbele zijn van de zwaartekracht van de aarde.
SimonV
een jaar geleden
Deze is nog niet gevonden. Er zijn factoren die dan meespelen. Bijvoorbeeld dan zou je ook een bepaalde zwaartekracht moeten hebben en voor ons normaal weer. Op planeten kan het nog eens stormen bijvoorbeeld. De kans dat we die vinden en er ook kunnen komen lijkt mij nihil.
een jaar geleden
Als je zo een planeet wilt vinden dan heeft deze planeet water, zuurstof, een bepaalde temperatuur en een vergelijkbare zwaartekracht nodig. Waarschijnlijk bestaan er meerdere planeten in dit melkwegstelsel waar dit mogelijk is, maar het is momenteel niet mogelijk om andere sterren te bereiken waar zo een planeet zich zou moeten bevinden. Ze zijn er waarschijnlijk wel, maar we weten niet waar.