De James Webb-ruimtetelescoop (James Webb Space Telescope, JWST of kortweg de Webb) is een optische en infraroodtelescoop die gelanceerd is op 25 december 2021 en met de Hubble-ruimtetelescoop gaat samenwerken. NASA heeft de telescoop samen met ESA en CSA gebouwd en gezamenlijk draagt men zorg voor het onderhoud. De telescoop is vernoemd naar de voormalige voorzitter van NASA, James Webb.
De doelen van de James Webb-ruimtetelescoop zijn:
1. Het opvangen van licht van sterren en sterrenstelsels die kort na de oerknal werden gevormd.
2. Bepalen hoe deze oudste sterrenstelsels zijn geëvolueerd.
3. De vorming van nieuwe sterrenstelsels observeren.
4. De fysische en chemische samenstelling van verre sterrenstelsels meten en de mogelijkheid van het bestaan van leven onderzoeken.
Deze objecten zijn goed waarneembaar in het infrarood. Daarom is de telescoop geschikt gemaakt voor waarnemingen met golflengtes van 0,6 tot 28 micrometer. Omdat de zon en de aarde ook infraroodstraling uitzenden moet de telescoop afgeschermd worden van deze straling. Zo zal hij geplaatst worden op het tweede zon-aarde-Lagrangepunt L2. Hij zal altijd van de zon en aarde afgewend blijven. Zijn hitteschild is zodanig ontworpen dat het aan de koude kant -223 °C kan zijn terwijl aan de andere kant stikstof gekookt kan worden (-196 °C).

Gaia, de afkorting van Global Astrometric Interferometer for Astrophysics, is een ruimtetelescoop van ESA, die op 19 december 2013 werd gelanceerd. Het doel van deze sonde is de meest nauwkeurige driedimensionale dynamische kaart ooit van heel de Melkweg te maken. Gaia moet de posities, afstanden en snelheden van meer dan een miljard sterren bepalen met een nauwkeurigheid van zo'n 10 miljoenste boogseconde. Hiervoor bezit Gaia de grootste digitale camera ooit gebouwd, met een resolutie van 1 gigapixel. De posities van de sterren zullen zo'n 70 keer genomen worden tijdens Gaia's 5-jarige missie. Hierdoor kan tevens worden bepaald hoe het melkwegstelsel ontwikkeld is en hoe het er vroeger uit heeft gezien.
SimonV
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Dat zijn twee leuke quotes, maar wat is in één zin nou het relevante verschil?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@Tinus1969
Dat is toch vrij duidelijk te lezen:
De Webb is bedoeld voor onderzoek van specifieke objecten, terwijl Gaia meer bedoeld is voor het bepalen van 3D-posities van objecten.
tinus1969
een jaar geleden
@Oze, wat je nu zegt is veel duidelijker dan dat lange verhaal.