Bestaat er een coördinatenstelsel met een niet-bewegende oorsprong?

Vrijwel elk punt of object in de ruimte lijkt te bewegen. Of je nou de aarde, de zon of het zwarte gat in de melkweg neemt. Alles beweegt en draait wel weer ergens anders omheen. Wanneer je dat als oorsprong neemt, dan beweegt het hele stelsel mee.
Bestaat er een coördinatenstelsel dat stil staat in de ruimte ? Zo ja hoe is dat dan gedefinieerd ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
1.3K
Griffin
2 jaar geleden
Maar ben jij zo zeker dat de ruimte zelf stilstaat?

Antwoorden (2)

Nee, althans niet volgens de speciale relativiteitstheorie van Einstein, die juist is gebaseerd op het uitgangspunt dat 'absolute rust' en een coördinatenstelsel dat stil staat in de ruimte, niet bestaat.
Volgens wiki: "De theorie gaat ervan uit dat het bij waarnemers in inertiaalstelsels die ten opzichte van elkaar een eenparige beweging uitvoeren betekenisloos zou zijn om te stellen dat de ene waarnemer een "absolute beweging" uitvoert en de ander stilstaat, omdat dit niet te onderscheiden is van het omgekeerde."
2 jaar geleden
We weten niet zeker of dit bestaat. Alles wat we observeren, komt vanuit onszelf. En we zien inderdaad dat alles beweegt t.o.v. ons. Dus welke vorm van assenstelsel je ook gaat gebruiken, welk punt je als oorsprong gebruikt, alles zal bewegen. We kunnen namelijk niet een objectief punt nemen en zeggen dat het niet beweegt. Simpelweg omdat we het niet weten.

De manier om hier wel achter te komen, is heel simpel (maar praktisch gezien onuitvoerbaar). Als we op meerdere locaties in het universum een meetpunt hebben (minstens 3, waarvan aarde er 1 van kan zijn), dan zouden we een een 3D map kunnen maken van alles wat beweegt (er van uitgaande dat het praktische punt van enorme computerkracht dan geen probleem is). Op die manier zouden we kunnen zien of er stukken zijn waarbij de beweging objectief 0 is (oftewel objectief stil staat).

Dit is een heel simpele benadering waar nog een paar extra haken en ogen aan zitten:
- Die meetpunten moeten wel een redelijk eind van elkaar weg zitten. Optimaal zou zijn als het evenredig verdeeld is in het universum. Dit zou een uitdaging worden...
- We weten niet precies hoe groot het universum is. Er wordt verwacht dat het universum vele malen groter is dan het zichtbare universum wat we nu kennen.
- Als we voldoende stations hebben, moet de data ook nog eens met elkaar gedeeld worden. Dat is al een uitdaging op zich.
- De stations moeten t.o.v. elkaar in hetzelfde referentiekader zitten (frame of reference) zodat de metingen ook met elkaar vergeleken kunnen worden. Dit moet je ook weer afstemmen en dataoverdracht is wederom gelimiteerd door de lichtsnelheid.
- Om zeker te weten dat er een stilstaand punt is waarop je je coordinatenstelsel kan baseren, moet je grofweg het hele heelal scannen. Dan moet je meer dan 3 stations hebben. Vanaf aarde kunnen we namelijk niet alles zien omdat de melkweg in de weg zit. Zo zijn er veel plekken waar je niet goed achter kan kijken omdat er clusters in de weg zitten. Dus je hebt heel veel stations nodig (meer dan de theoristische 3) EN je mag eigenlijk niets overslaan omdat je dan wellicht het punt mist wat stilstaat.

Ik zal vast nog wel wat praktische bezwaren vergeten zijn. Maar het komt er op neer dat we theoretisch wellicht een niet-bewegend oorsprong kunnen vinden, maar in praktisch opzicht het niet mogelijk is (en wellicht ook nooit mogelijk is).
Thecis
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Zou de kosmische achtergrond straling er voor in aanmerking komen
Thecis
2 jaar geleden
Waarvoor in aanmerking komen?