Welke factoren* zijn van invloed op de gemiddelde temperatuur van een planeet?

*Of iig de belangrijkste.

Als de aarde veel dichter bij de zon zou staan, zou de gemiddelde temperatuur stijgen, zover ik begrijp. Maar ik kan me daarnaast ook voorstellen dat een hypothetische planeet die op dezelfde afstand van de zon zou staan als de aarde niet per se dezelfde gemiddelde temperatuur zou hebben. Als dat inderdaad niet zo is, welke factoren dragen dan bij aan dat verschil.

2 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
2 jaar geleden
Atmosfeer, grote en type materiaal planeet.

Antwoorden (1)

Als eerste is de afstand van de ster inderdaad belangrijk. Deze vormt waarschijnlijk de grootste invloed op de temperatuur. De aangevoerde warmte.

Daarbij speelt leeftijd van een planeet nog een rol. Als de planeet heel jong is, zal de kern van de planeet nog (zeer) heet zijn. De interne warmte zorgt dan voor een hoge temperatuur aan het oppervlak.

Als derde is de atmosfeer van belang. Hierin spelen meerdere factoren:
- Als de atmosfeer heel dicht is, zal deze een grote druk opleveren. De atmosfeer is niet alleen afhankelijk van massa van de planeet (kijk naar Venus die een vergelijkbare massa heeft als aarde, een fractie lichter uit mijn hoofd, maar wel ruim 90 bar druk op het oppervlakte heeft). Een hoge druk zorgt voor een hoge temperatuur.
- Daarbij is de samenstelling van de atmosfeer ook van belang. Als het broeikasgassen bevat (zoals water, CO2, enz) blijft warmte gevangen. Ook dit kan trouwens de druk opstuwen.

Een volgend punt kan de aanwezigheid van een maan zijn. Als deze maan heel dicht bij de planeet staat, kunnen de "gravitational tidal waves" (de zwaartekrachtinvloeden) ervoor zorgen dat de planeet (maar zeker ook de maan) vervormen. Dit geeft wrijving en dus warmte. Een voorbeeld is ons zonnestelsel hiervan is Jupiters maan Europa, die vloeibaar water bevat. De vervorming van Europa door Jupiters zwaartekracht is de meest waarschijnlijk factor die de benodigde energie levert voor het vloeibaar maken van het water).

In een extreem geval zou ook meteoorinslagen kunnen zorgen voor extra hitte in de atmosfeer. Maar als het heftig genoeg is, kan een meteoor er ook voor zorgen dat een atmosfeer weggeslagen wordt. Constante bombardementen van kleine meteorieten zouden waarschijnlijk een zeer lichte verhoging van de temperatuur geven (alhoewel dit een gevoel is, ik weet hier geen berekening van, ik denk dat deze niet voldoende is om een atmosfeer "blijvend" te doen verhitten).
Thecis