Zonnepanelen krijgen door een gedeeltelijke zonsverduistering een aantal minuten minder zonne-energie. En omdat dat in vele landen tegelijkertijd het geval is, kan dat een minieme daling van de totale stroomvoorziening veroorzaken.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda dat kan een groot te kort geven de huishoudens en bedrijven die de stroom van de panelen gebruiken gaan in eens alleen stroom van het net halen.
Thecis
2 jaar geleden
@Ronron1212
Dit zal een uitgesmeerde piekbelasting geven. Een zonsverduistering duurt uit het hoofd zo'n 30 minuten van begin tot eind. Daarbij is het overdag, gaat het dus geleidelijk en op het moment dat het daadwerkelijk een totale zonsverduistering betreft, zal het gros van de mensen buiten staan om dit zeldzamr fenomeen met eigen ogen te zien. Ik denk dat de piekbelasting op het energienet mee zal vallen.
ronron1212
2 jaar geleden
@Sentwierda er wordt stroom gebruikt door iedereen met zon komt er veel stroom van je panelen die je dan gebruikt. Als die stroom weg valt gaat onmiddellijk het gebruik van het net omhoog of mensen nu buiten of binnen staan stroom wordt er gebruikt wasmachines koel en vriezers en ga zo maar door.
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis sorry heb SentWierda benoemd had jij moeten zijn.
Thecis
2 jaar geleden
@Ronron1212
Op dit moment wordt ca 6.6% van de stroom opgewekt met zonnepanelen in Nederland.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i23259/6-6-procent-van-elektriciteit-in-nederland-afkomstig-van-zonnepanelen-ruim-kwart-van-stroom-is-duurzaam En je hebt gelijk dat een heleboel zaken gewoon doordraaien. Maar een paar uur later, wanneer het daadwerkelijk nacht wordt, zullen die apparaten ook draaien. Daarbij zal ook verlichting massaal aangezet worden. Dat geeft ook geen probleem bij het energiebedrijf of het energienet. Ook weten we ver van tevoren wanneer een zonsverduistering plaats vindt zodat daar, waar nodig, op ingespeeld kan worden. Daarom verwacht ik geen problemen in het energienet bij een zonsverduistering.
Ik kan het mis hebben natuurlijk, dit is puur vanuit logica beredeneerd. Mochten er bronnen zijn hierover ben ik daar oprecht benieuwd naar.
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis er was door de energie maatschappijen extra ingekocht voor die tijd,
Thecis
2 jaar geleden
Dan is er dus op geanticipeerd en heeft het niet tot tekorten geleid.
In verband met de zonsverduistering van afgelopen donderdag, 10 juni 2021, is er gewaarschuwd voor een stroomtekort.
In Nederland wordt steeds meer elektriciteit opgewekt door middel van zonnepanelen. Hoe meer (feller) de zon schijnt, hoe meer zonne-energie geleverd wordt. Als de zonnepanelen minder energie leveren, dan wordt er meer energie geleverd vanuit andere bronnen, zoals elektriciteitscentrales op gas. Tijdens de gedeeltelijke zonsverduistering van 11 jun, konden de zonnepanelen minder energie opwekken, omdat de zon minder fel scheen. Het geschatte tekort bedroeg 800 megawatt in Nederland. En dat is meer dan de stad Amsterdam verbruikt
De elektriciteitsnetwerken van Europa zijn met elkaar verbonden. Dus in normale omstandigheden kan Nederland een tekort opvangen door tijdelijk wat energie vanuit andere Europese landen te krijgen. Maar de zonsverduistering was in een groot deel van Europa te zien, en zou voor veel meer landen een tekort tot gevolg hebben.
En hoe meer we overstappen op zonne-energie, hoe groter de gevolgen van een zonsverduistering zullen zijn. En de gedeeltelijke zonsverduisteringen komen iedere paar jaar in Europa voor.
Maar de netbeheerders bereiden zich hier op voor, door extra energie in te kopen vanuit andere bronnen. Dus de elektriciteitscentrales leverden tijdens de zonsverduistering extra energie. Maar hoe groter de zonsverduistering is, hoe groter de gevolgen. Nu was de verduistering slechts 17% van de zon.
2 jaar geleden
Er is geen tekort en een zonsverduistering zal die ook nooit veroorzaken. (Anders zouden we elke nacht een probleem moeten hebben.)

Tenminste niet als je 'tekort' definieert als 'oorzaak van een te lage spanning op het net, of het moeten afsluiten van delen van het net.'

De opbrengst van zonne-energie is per definitie heel wisselend. Naast het dag- en nacht ritme hebben we ook te maken met zomer en winter, maar vooral ook met het weer. Wolken kunnen grote delen van Europa bedekken en die houden veel vaker en veel meer zonlicht tegen. Het is een enorme uitdaging voor de energiemaatschappijen om te anticiperen op de wisselingen van zonne- en trouwens ook windenergie.

Het 'tekort' waar energie maatschappijen het in de berichtgeving over hebben is het verschil in opbrengst tussen de situatie mét en zonder zonsverduistering. Dat verschil moeten de energieleveranciers extra uit hun reserves halen. En dat voelt voor hen als een tekort t.o.v. de ideale situatie.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Mooi antwoord. +