Welke nebulas/nevels kan je makkelijk waarnemen?

Haii ik ben geïnteresseerd in astronomie en ik heb een beginners telescoop. Ik wil dus graag dingen waarnemen en heb al (makkelijk) de Orion Nebula/nevel waargenomen en meer

Mijn vraag is nu: welke nebulas/ nevels kan je vinden met een beginners telescoop?
(Ohja hebben jullie nog andere hemel objecten die mooi zijn voor beginners?)

Alvast bedankt en het word gewaardeerd

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Dat ligt er natuurlijk aan wat voor telescoop je hebt, welke maand het is en hoeveel vrij zicht je hebt. Maar om maar een paar nummers te noemen van de Messier lijst die soms goed te zien zijn in Nederland:
8, 16, 17, 20, 27, 31, 45, 51, 57, 63, 81, 82, 104.

Eventueel NGC 3242, 2261, 6826 en IC 5146. Vaak zijn clusters ook erg goed te zien, vooral M2 t/m 25.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mijn eerste nebula bekeken met een telescoop uit whekamp(ik was 12 ofzo) was orion nevel.