Dat hangt er vanaf hoe je je vakgebied wil definiëren. Maar over het algemeen wordt er vanuit gegaan dat je niet van alles tegelijk kunt.

Dit zijn de verschillende gebieden:
(https://en.wikipedia.org/wiki/Astronomy#Specific_subfields)
5.1 Astrophysics (astrofysica)
5.2 Astrochemistry (astrochemie)
5.3 Astrobiology (astrobiologie)
5.4 Physical cosmology (fysische kosmologie)
5.5 Extragalactic astronomy (astronomie buiten de melkweg)
5.6 Galactic astronomy (astronomie binnen de melkweg)
5.7 Stellar astronomy (astronomie van de sterren)
5.8 Solar astronomy (van de zon)
5.9 Planetary science (planeetkunde)

En net zoals andere wetenschappen kan je best goed op de hoogte zijn van alle vakgebieden. Maar de echte experts, die richten zich voornamelijk op 1 vakgebied (en specialiseren zich daarbinnen dan ook weer). De hoeveelheid kennis die nodig is om 1 stroming compleet te kennen op expertniveau is al zodanig groot dat dit eigenlijk niemand doet. Laat staan expert zijn in alle vakgebieden.

Maar als je het over oppervlakkige kennis hebt, de basiskennis (vanuit opleidingsniveau), dan zijn er best veel mensen die (voor ons leken) een behoorlijk kennisniveau hebben van alle gebieden binnen de astronomie.
Thecis
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
Dankje, maar weet je ook waar die vakgebieden zich mee bezighouden?
Thecis
3 jaar geleden
Daarom had ik de Nederlandse vertaling en link erbij gezet. Daar staat uitleg bij. Maar desgewenst kan ik aanvullende info geven.