Kan je ziek worden in de ruimte?

Op aarde heerst er Corona. In de ruimte (nog) niet. Zijn er überhaupt ziekteverwekkers in de ruimte aanwezig? Astronauten kunnen mogelijk ziek worden tijdens hun reis door pathogenen die op aarde leven, maar kan je ook in de ruimte zelf ziek worden?

1.3K

Antwoorden (1)

Uit onderzoek blijkt dat belangrijke genen die op aarde helpen met het buiten de deur houden van ziekten, in microzwaartekracht niet goed werken. Het resultaat: astronauten in de ruimte worden veel sneller ziek dan wij op aarde.
Omdat het immuunsysteem in de ruimte zwakker is, slaat zelfs een verkoudheid veel harder aan dan thuis. Zo’n verkoudheid kan er in extreme gevallen zelfs voor zorgen dat de oren verstopt raken, net zoals dat bij duikers gebeurt als ze diep duiken tijdens een verkoudheid.
Alle voorbereidingen ten spijt, toch komt het zo nu en dan voor dat ruimtevaarders ziek worden in outer space. Wanneer NASA-astronaut Wally Schirra in 1968 aan boord van Apollo 7 aan zijn derde ruimtevlucht bezig is, wordt hij halverwege de elf dagen durende missie getroffen door een stevige verkoudheid.

Gelukkig komt zo’n verkoudheid in de ruimte niet vaak voor. Dat kan niet gezegd worden van ruimteziekte. Doordat het lichaam niet gewend is aan het rondzweven in gewichtloosheid, worden astronauten vaak misselijk, krijgen ze hoofdpijn en moeten over- geven.